Andrea Grigerová pomáhá vybrat písmo pro online prezentaci tak, aby podpořilo celé vaše podnikání. Zabývá se psychologií fontů. A jak sama říká, z konzultace s ní si odnesete mnohdy daleko víc než pouze vybranou sadu znaků. Třeba uvědomění, co je pro vás v práci s klienty skutečně důležité. A nebo jakým stylem budete psát články… Konkrétně tento je rozhovorem s přední českou fontoložkou.

Andreo, proč by se podnikatelka měla zabývat fontem – tvarem písma, která používá třeba na svém webu?

Protože obsah textu a jeho forma od sebe nejdou oddělit. Když se člověk podívá na jakýkoliv nápis, třeba i letáček, tak vnímá obojí. Někdy se podnikatelky mylně zaměřují na obsah – najímají si copywritery, učí se psát texty, a formu vůbec neřeší. Ale to je jako by šly na důležitou obchodní schůzku a oblékly se jako s dítětem na pískoviště. Ještě než začnete mluvit, lidé se na vás podívají a udělají si o vás obrázek. A na webu je to stejné. Mnohdy ten obrázek písma stačí k tomu, že se do textu ani nezačtou.

Dá se tedy hovořit o neverbální komunikaci textu?

Já to tak nazývám. Je to způsob komunikace. Stejně jako komunikujeme hlasem, jeho intonací, tak text komunikuje svou podobou, tvarem.

Jakým způsobem tedy fonty působí – je to tvarem, proporcemi, mezerami, různými malůvkami, obrazností apod.?

Je sedm základních jednoduše uchopitelných parametrů písma, jako tloušťka tahu, šířka vs. výška, mezery, sklon písma, tvar (křivky nebo hrany), atd. A to vše působí najednou. Není to tak, že by si někdo řekl, to je moc široké písmo, to se mi nelíbí. Jde o celkový dojem, co je člověku příjemné a co ne. 

Písmo funguje úplně stejně jako ostatní věci v našem životě – když je někdo minimalista, obléká se jednoduše, jednobarevně, tak si nevybere font, který je načančaný, jsou tam různé drobnosti a je extrémně tučný. Vybere si font, který má charakter podobný s jeho životem. To už mám ověřené, že lidé, kteří mají podobný charakter, si vybírají stejné fonty.

Vybírám tedy font podle sebe nebo podle toho, na jaké klienty chci působit?

Je to mix, taková alchymie. Ale má tři základní body. Osobnost člověka, cílová skupina a téma. Osobnost si osahám přes fonty, protože klienti někdy nemají odstup, aby byli schopni popsat sami sebe. 

Hodně dopodrobna pracujeme na cílové skupině a ideálních klientech. Také se dá písmem i krásně odradit skupina lidí, které jako zákazníky nechceš. Například pokud vím, že chci oslovit lidi, kteří na sobě makají a jsou zvyklí dotahovat věci do konce, tak si určitě nevyberu písmo, které je moc zdobné, široké, rozvláčné, ale vyberu úzké, zhuštěné, ve kterém je tah na branku. A vím, že odradí lidi, kteří chtějí, abych dělala věci za ně, chtějí tu maximální péči a nečekají, že se budou sami zapojovat. 

A třetí je téma samo o sobě. Někdy se stává, že jedna podnikatelka má více oborů. Každý web pak vyžaduje něco trochu jiného, i když ona je stejná a může mít i stejnou cílovou skupinu.

Jak pracuješ konkrétně s klientkami, abys je poznala, když říkáš: “Najděte font, který je součástí vaší osobnosti”?

Velkou roli hrají zkušenosti, za pět let jsem mluvila se stovkami lidí a dokážu to odhadnout. Ale nehledě na to je postup takový, že se první půlhodinu vyptávám na jejich téma i to, v čem jsou jiné, originální, co je jejich know-how. To je ta vědomá část, na kterou ale navazuje ta nevědomá, do které vstupuje psychologie fontů. Já ukazuji různá písma a klientky volí font, který na ně působí pozitivně nebo negativně.

Tím, že jsem schopná jim přeložit, jaký má ten font charakter, co vlastně zobrazuje, tak se často stává, že si zvědomují, co je pro ně důležité. Pokud například někdo říká, že je pro něj hodnotou přátelskost a otevřenost a já pak vidím, že si vybírají maximálně zhuštěné, jednoduché fonty, uvědomí si, že vlastně nemají chuť si s těmi lidmi povídat hodiny a hodiny, že potřebují spíše jasný výsledek a tedy i takové klienty.

Písmo prakticky

Dá se na to nahlížet i tak, že různé druhy písma mají jinou funkci v textu a má se s nimi tedy jinak pracovat?

To už není psychologie, ale spíš typografie, ta hraje u fontů velkou roli. Určitě bychom měli vybírat font, který je dobře čitelný, dobře strukturuje text – tam se dá pracovat s hierarchií nadpisů, s jedním fontem a jeho řezy nebo kombinací více fontů.

Je nějaké pravidlo, kolik maximálně fontů používat?

Obecné pravidlo je, že maximálně tři fonty. Čím víc do toho pronikám, tím víc mě to táhne k čistotě projevu, takže se kloním spíš k používání jednoho fontu ve více řezech nebo dvou fontů – jednoho nadpisového a dalšího pro ostatní části. Někdy se do témat jako je kosmetika nebo tvůrčí profese, dá použít náladový font pro vizuály, fotky nebo jedno slovo, které je třeba ručně psané.

Existuje nějaké typické faux pas v použití fontů?

Jednoznačně Comic Sans. Potom je to kombinace více fontů, které k sobě vůbec nepasují. A pak tak může působit používání profláklých fontů, k čemuž svádí třeba šablony v grafických programech apod. Velký problém je také použití fontu, který nemá české znaky. U bezpatkových fontů může být opravdu jen nepatrný rozdíl,ale web se tím úplně zdiskredituje. 

Pozoruješ naopak nějaké módní trendy?

Jsou to spíš takové tendenční snahy – frčí třeba Amatic, ten je teď všude, nebo  psací písmo v Miowebu – Kaushan. Frekventované jsou ručně psané google fonty, protože jich moc není a dají se použít na skoro všech webech. Jsou i trendy, které se dají vypozorovat v průběhu let. Dříve byly třeba v oblibě kaligrafické fonty s různou tloušťkou tahu, teď jsou in ručně psané tenkou linkou.

Vizuální identita podnikatelky

Kdy se na tebe obracejí klientky a chtějí řešit svůj font – dá se říct, že je to až v nějaké typické fázi podnikání?

Je to v jakékoliv fázi podnikání. Já mám poměrně přesně vyhraněný typ cílové klientky a nezáleží, jestli začíná nebo už podniká dlouho. Jsou to ale ženy, které potřebují přemýšlet v souvislostech, nejsou to ranařky, ale potřebují zjistit, proč tam daný font mít, co o nich vypovídá, slyší na psychologii, protože ví, že všechno je spojené se vším.

Jsou to ženy, které, i když začínají podnikat, tak do toho chtějí jít s jasně definovanou vizuální identitou. A nebo už vědí s kým chtějí a nechtějí pracovat a rády by se posunuly. Nebo se ke mně vrací po roce dvou s tím, že udělaly velký skok a chtějí jej promítnout i ve své vizuální identitě a fontech.

Měl by výběr fontů jít ruku v ruce s definováním jiných prvků – barev, vizuálů, fotografií?

Písmo je jednou částí mozaiky, je to nástroj, jakým oslovuji klienta a musí být v souladu s ostatním. Jinak se tříští dojem, člověk, který se na web dívá, je zmatený. Souvisí to s barvami, fotografiemi, strukturou webu, ale třeba i tím, jak píšete texty. Často se stává, že na konzultaci vydefinujeme hodnoty, které se promítnou i do toho, jak chce klientka komunikovat se zákazníkem, co je pro ni důležité. A pak jí dochází spousta souvislostí, například jakým způsobem bude psát články nebo příspěvky na sociální sítě. 

Když se podíváte na jeden text napsaný třemi odlišnými fonty, tak vám naskakují úplně odlišná slova. Jedna žena mi dokonce říkala, že když změnila font, tak se jí daleko lépe píše. Dá si nadpis to fontu a je ve své energii. Proto jsem letos rozšířila své služby i na konzultace celé vizuální identity. Deptalo mě totiž, když jsem viděla, do čeho vybraný font zapadl, že neladil se zbytkem webu nebo grafiky.

Čím to, že tě font zaujaly natolik, že tvoří základ tvého know-how a od nich odvíjíš ostatní a rozšiřuješ svoje služby?

Nevím přesně, ale určitě k tomu nějak směřoval celý můj život. Už když jsem byla malá, tak jsem řešila písmenka. Na vysoké jsem studovala výtvarku, i na škole ve Francii jsme měli typografii. Ale to mě ještě nenapadlo, že bych s tím mohla dělat něco profesně. 

Pracovala jsem patnáct let jako IT manažerka a pak jsem se po mateřské vrhla na volnou nohu a školila jsem MS Office a prezentace a za nějakou dobu jsem se přistihla, že veškerý výraz prezentacím dávám skrz písmo. A poslední kapka byla, když jsem četla knížku od Táni Havlíčkové, ve které rozdělila ženy do osmi typů podle toho, jak se oblékají. A když jsem ji četla, tak mi naskakovalo, jaké fonty si budou vybírat. Pak jsem se tomu tedy začala věnovat naplno.

Co bys tedy doporučila podnikatelkám, když se na tebe budou chtít obrátit?

Doporučila bych, ať si nejdřív udělají kvíz na mých webových stránkách. Tam zjistí, jestli chtějí věřit, že o nich písmo skutečně něco vypovídá. Pokud je to bude lákat a nebude to jen proto, že chtějí vydělat víc peněz – protože i takové typy klientů přichází a vím, že se mi s nimi pracuje špatně – tak jim mohu pomoci konzultací. Projdeme si vaše podnikání i osobnost přes fonty.

Služby Andrey najdete na webu www.psychologiefontu.cz.