Kolik stojí ručně šitá hračka, podomácku vařená marmeláda nebo napsání a vydání knížky? Mnohdy moc pro ty, kteří netuší, co cena skutečně zahrnuje a jak se jim může investice do takového produktu vyplatit. Právě na to chce upozornit iniciativa Měsíc férových cen. Během listopadu v ní odkryjí čeští tvůrci a malé značky, co vše zahrnuje cena jejich výrobků a proč by u nich zákazníci měli čas od času nakoupit.
V e-shopech tvůrců se kromě zboží objeví také symbol písmena F doprovázený hlavními položkami, které vytváří hodnotu produktu. Iniciátorky projekt staví na myšlence podobné světovému hnutí Fair trade, které usiluje mimo jiné o platbu spravedlivých cen za zboží v rozvojových zemích. S tím rozdílem, že Haně Šormové a Barboře Pallové jde o Česko a místní drobné živnostníky.
„Spojili jsme se, abychom lidem vysvětlili, proč naše produkty nemohou být tak levné, jako sériově vyráběné zboží z dovozu. V dnešní době je namístě šetřit, ale nákupem od českých ručiček lidé podpoří tuzemskou ekonomiku. Zároveň tím vždy získají něco navíc – kvalitnější a trvanlivější výrobek, často originál,” říká Hana Šormová.
Spolumajitelka lokálního hračkářství Takaro dlouhodobě podporuje české tvůrce. Už v roce 2020 je shromáždila v projektu Darujeme české Vánoce a v komunitě téměř čtyřiceti tisíc lidí propojila se zákazníky.
„Není to ale jen o cenách, chceme zároveň ukázat, co taková práce obnáší, nechat nahlédnout do zákulisí živobytí tvůrců, jejichž pracovní svět se výrazně liší od toho zaměstnaneckého,“ doplňuje Barbora Pallová, která pod značkou Lesito šije hračky a tvoří pro děti.
Právě za jejími zvířátky a lesními skřítky stojí třeba nákladná certifikace bezpečnosti hraček, materiál, originální nápad i ruční výroba v malé dílně nedaleko Brna. „A to nejsou vidět ještě časové a finanční náklady na propagaci, balení, zákaznickou péči nebo daňové povinnosti živnostníků,” vyjmenovává máma tří dětí, která svou značku začala budovat před šesti lety na rodičovské. Teď kromě své vlastní tvorby podporuje ještě další české výrobce, učí je propagovat se prostřednictvím sociálních sítí, konkrétně Instagramu.
Převážně na internetu se bude odehrávat i Měsíc férových cen. Zapojení tvůrci kromě zboží vystaví v e-shopech také symbol písmena F doprovázený hlavními položkami, které vytváří hodnotu jejich produktu. Podrobnosti zveřejní v článku nebo příspěvku na sociálních sítích. Lidé pak mohou tuto iniciativu sledovat na pod heslem #mesicferovychcen.
Akce probíhá od 1. do 30. listopadu 2022 a bližší informace naleznou tvůrci i lidé, kteří je chtějí podpořit, na webu bit.ly/mesicferovychcen.
Nakupujete české výrobky? Čas od času nebo výhradně? A připadají vám ceny rukodělné nebo výtvarné tvorby férové? Podělte se s ostatními v komentáři na facebookové stránce magazínu.