Brandové focení pro váš web a další komunikační kanály má svá specifika. Co od něj očekávat a jak se na něj připravit? Jak si vybrat fotografa, se kterým si sednete? A proč vlastně potřebujete brandové snímky a ne prostě “jen fotky”? Na tyto a další nejčastější otázky před vaším (prvním) brandovým focením odpovídá pět žen pevně spjatých s hledáčky svých fotoaparátů.

Je potřeba mít pro focení přesnou představu?

Fotografka Dana Ostrovská

“Pro focení dokonce nemusíte mít žádnou představu,” odpovídá brand fotografka Dana Ostrovská, která vypráví příběhy beze slov o vás i vaší značce, abyste se mohla s chutí vrhnout do svého zviditelnění. “K tomu, aby fotky, které o vás a vašem podnikání budou povídat, vznikly, slouží příprava. Budu se vás ptát a budu si o vás i vašem podnikání zjišťovat co nejvíc,” vysvětluje Dana s tím, že spousta podnětů přijde přímo z vaší práce, z toho, jak se svými zákazníky mluvíte, kdo jste, jaké máte hodnoty, jaké nástroje používáte, co za značkou stojí, jaký je příběh vašeho podnikání.

“Další kostkou do skládačky je to, co se vám samotným líbí, co vás oslovilo, zaujalo, a co naopak vůbec. Neméně důležité podklady najdu u vaší konkurence. Jak se prezentují oni, drží se něčeho výrazného? Pokaždé vyjde jedinečná směs, ze které vzniknou představy finálních fotek,” přibližuje styl své práce brand fotografka a zároveň naznačuje čím jsou fotografie osobní značky pro web jiné.

“Pěkné fotky nafotí kdejaký fotograf. Musíte ale počítat s tím, že to budou právě jen ty pěkné fotky. Vy potřebujete víc, než jen to. Na fotkách můžete mimoslovně předávat část sdělení, část svého příběhu. Můžete ovlivnit i to, jak fotky budou na vaše klienty působit. To běžní portrétní fotografové neřeší,” upozorňuje.

Každá fotka má totiž podle Dany na webu svoji funkci. Někde chcete navázat s klientem vztah. V jiném místě webu potřebujete, aby věnoval svou pozornost textu. Právě tam jsou fotografie přímo plánované do daného prostoru k nezaplacení. “S takovými fotkami se dostanete dál už jen díky skutečnosti, že lidská mysl fotografie zpracovává mnohem rychleji, než slova. Následně budete moct použít kratší texty a ke klientům dostat svoje sdělení snadněji. V dnešní uspěchané době, kdy lidé online texty přestali číst a jen skenují, je to rozhodně výhoda,” říká Dana.

Bude mi schopný udělat krásné fotky, které mluví o mojí osobnosti a mém byznysu, někdo, kdo mě vidí poprvé v životě?

Fotografka Dana Štěpánová

“Pokud nás dělí velká vzdálenost, je skutečně možné, že se v den focení uvidíme naživo úplně poprvé. Ale proto brandové focení vyžaduje důkladnou přípravu,” říká portrétní a brandová fotografka Dana Štěpánová. “V prvé řadě zjišťuji co nejvíce informací o vás a vašem podnikání. Na e-mail dostanete souhrn otázek a po jeho zodpovězení pokládám doplňující další. Je to proces při kterém komunikujeme, poznáváme se, dolaďujeme detaily. Ve výsledku důkladně znám vás a vaše potřeby.”

Součástí přípravy je podle Dany také domluva na tom jakou míru stylizace a “vylepšení” budete chtít. “Pokud v běžném životě nepoužíváte make-up vůbec, nikdo vás do výrazného líčení nutit nebude. Přesto doporučuji alespoň malé zvýraznění očí nebo rtů, které pro vás ráda udělám. Co se oblečení týká, vždy na začátku zjišťuji v čem se nejlépe cítíte a z toho dále při výběru vycházíme,” říká tvůrkyně fotek na web a sociální sítě, jež budou v souladu s esencí vaší značky.

Dodává také, že úkolem fotografa mimo jiné je, aby zajistil takové okolnosti a atmosféru, ve které se budete cítit co nejlépe. “Při samotném focení se snažím průběžně zjišťovat, co vám vyhovuje, jak se cítíte, popřípadě odvádět pozornost od toho, že je focení nutnost nebo otrava,” směje se Dana a přidává ještě jeden důležitý tip: “Fotografa na brandové focení si vybírejte podle jeho dosavadní práce, podle referencí či osobního doporučení, podle toho, jak na vás působí způsob jakým se prezentuje, jak komunikuje. Důvěřujte své intuici.”

Co všechno o mě chcete a potřebujete vědět předem?

Autorka: Lucie Urbánková – foto z portfolia pro Zuzku Vítkovou

“Ve chvíli, kdy se stanu vaší fotografkou, stávám se současně i vaším největším fanouškem. Přímo vedoucím vašeho fanclubu!” říká Lucie Urbánková, fotografka tvůrkyň a průvodkyň, i žen, které pečují. Zkrátka odvážných žen, které jdou svou cestou a milují to, co dělají.

Než s Lucií začnete fotit, zajímá ji vše, co se týká vaší značky – jakou energii jste do ní vložila, jaký je váš osobní příběh, který vedl k jejímu vzniku, její historie, současnost i vaše nejodvážnější plány do budoucna. “Zkrátka budu vás chtít poznat. Zajímá mě váš ideální klient, i váš největší konkurent. Budu se ptát na vaše představy o focení, ale i na vaše obavy. Prozkoumám váš web i sociální sítě. I v případě, že budete chtít fotografie použít pro teprve vznikající web, bude mě zajímat, jak bude rozvržen, jak budete chtít fotografie použít v návaznosti na texty,” vyjmenovává Lucie s tím, že to vše ráda zkonzultuje i s vaším webdesignerem.

Lucie při přípravě focení také ráda pracuje s archetypy. “Je to skvělá cesta jak podpořit dojem klienta z vaší vizuální prezentace a přitáhnout si takové klienty, se kterými bude radost spolupracovat,” říká a má přitom na mysli vaše oblečení, jeho barvy, váš make-up i účes, barvy i styl interiéru, jeho vybavení, i předměty, které na fotografiích budou. “To vše k zákazníkovi promlouvá jeho jazykem. Tedy pokud je to váš ideální zákazník,” říká Lucie a přidává základní tipy pro jednotlivé archetypy:

  • Pokud hledá jednoduchost a dobrotu neviňátka, návrat k prostému a nekomplikovanému, oslovíme ho jemnými, pastelovými barvami a prostředím vyzařujícím čistotu, použijeme přírodní prvky a doplňky.
  • Zákazníka hrdinu, ambiciózního, hledajícího výzvy osloví jistá strohost, ostré barvy, rovné linie, energie plynoucí z gest a póz, pohyb.
  • Chcete-li oslovit klienta typu jeden z nás, dáme najevo vaši opravdovost a přátelského ducha, vyhneme se výstřednostem v barvách i prostředí, ukážeme mu takové, které je mu důvěrně známé.
  • Pokud je vaším archetypem milenec, prozradíme klientům, že jsou vaše produkty výjimečné a že si zaslouží se jimi rozmazlovat. Použijeme teplé barvy, jemné materiály a půvabné prostředí.
  • Jste tvůrce? Dáme najevo vaši originalitu a také vybereme k focení lokaci, která ji podtrhne.

Jak probíhá vzájemné ladění na focení a vzniká zadání třeba i vzhledem k sezónnosti fotek?

Fotografka Lucie Deutsch

Příprava má stejný význam jako samotné focení. Je pro mne důležité pochopit, co očekáváte a jak mají fotografie působit. Na konzultaci spolu probereme jejich obsah a formu, barevné ladění a atmosféru. Promyslíme, jak zdůraznit aspekty vašeho podnikání a dotkneme se brandových archetypů. Projdeme texty na vašem webu, aby je fotky vizuálně podpořily,” říká Lucie Deutsch, snová snová fotografka, která miluje neobyčejné ženy a nebojí se jít za hranice reality.

Na tomto základě s Lucií naplánujete dobu a místo focení, domluvíte se na vhodném oblečení, doplňcích a detailech dotvářejících celkové vyznění. “Pokud přidáváte na sítě fotografie dle aktuálního období, doporučuji kombinovat vlastní fotografie s náladovými fotografiemi z fotobank. Řešením mohou být ale i fotografie v interiéru, kde mohu sezónnost navodit oděvem a doplňky,” navrhuje Lucie s tím, že pro focení venku platí trochu jiná pravidla.

“Některá období jsou tak specifická, že bych se nesnažila o imitaci, ale přizpůsobila termín focení vašemu záměru. Například pokud jste neviňátko, chcete fotit v přírodě a potřebujete do fotek dostat hodně jemně růžové barvy, nemá smysl fotit na podzim nebo v létě, ale v období jarního kvetení stromů,” vysvětluje Lucie.

Dodává, že vždy je nejlepší vyfotit vše na místě, ale v krajních případech se lze přiklonit k manipulacím a montážím. “Vznikají tak neobyčejné fotky pro ženy, které se nebojí odlišit a vnášejí do své prezentace kus magie a fantazie. Asi vás neudiví, že tuto službu nejvíce využívají podnikatelky s archetypem kouzelníka. Pokud je to pro vás přílišná extravagance, nebojte, se stejnou chutí se věnuji i klasické brandové fotografii,” uzavírá Lucie.

Jak podnikatelky brandové focení nejčastěji využívají?

Fotografka Ivana Nohová

“Emoce, barvy, esenci, hodnoty, energii, zaměření vás i vaší značky, to všechno by měla vystihnout fotografie, aby byla nápomocná vizuální komunikaci vašeho brandu,” říká osobní brandová fotografka úspěšných žen Ivana Nohová.

Mezi její klientky patří (budoucí) úspěšné podnikatelky, jako například koučky, terapeutky, manažerky, či specialistky v různých oborech. “Cílem je vytvořit krásné snímky, které autenticky zachytí jejich podobu ve své přirozenosti, tak jak je vnímá zákazník během schůzky či online přenosu a přidat k nim trochu esence, která vystihne jejich značku,” přibližuje Ivana.

Brandové fotografie se pak využívají ve veškeré komunikaci se zákazníky. Najdete je nejen na webech, ale také v příspěvcích na sítích, newsletterech, magnetech na kontakty, online kurzech nebo třeba i na přebalech knih.

“Dle mé zkušenosti velmi záleží na procesu přípravy focení. Během ní vzniká vztah, díky kterému je pak samotné focení pohodové, uvolněné a kromě požadovaných fotografií na web vznikají i nádherné momentky, které mají ohlasy na sociálních sítích. Focení je prostě zábava a čím větší, tím jsou i fotky lepší,” zmiňuje Ivana.

Zároveň dodává, že focení na web má svá specifika. “Je to především kompozice fotografie, která je úplně jiná než běžné fotky. Nefotí se většinou na střed a v některých případech se nevyužívá ani známé pravidlo třetin. Dále je nutno některé fotografie fotit s neutrálním pozadím, který se na webu překryje textem,” přibližuje Ivana a dodává: “Je proto důležité vybírat fotografa, který má s takovým focením zkušenosti. Každý má zároveň nějaký styl a energii, proto vybírejte intuitivně a srdcem více než rozumem.”

Uvažujete o brandových fotkách pro své podnikání? Nebo už ty své momentálně máte? Podělte se o ně i své zkušenosti s výběrem té pravé fotografky v komentářích na facebooku magazínu.