S rozvojem podnikání ve službách souvisí budování pozice experta, posilování důvěry a rozšiřování dosahu. A pro to je klíčová tvorba obsahu. Proto se budeme zabývat způsoby content marketingu v jednotlivých fázích podnikání. Shrnula jsem různé možnosti, jakými můžete zviditelnit svou osobní značku a podnikání z pohledu obsahového marketingu a PR. A to ve čtyřech krocích od začátku podnikání až k pořádnému růstu:

  • když začínáte – fáze etablování, 
  • když tvoříte svou komunitu – fáze ukotvení,
  • když rozšiřujete svůj vliv – fáze expanze,
  • když chcete ještě víc – fáze posilování.

Na úvod předesílám, že neberu jednotlivé fáze jako striktně ohraničené, ale mnohdy se prolínající nebo i přeskakující, jak každému vyhovuje. V článku to pojímám postupně, ať se v tom může zorientovat úplný nováček i zkušená podnikatelka a využít to, co třeba ještě nezkusila a nebo naopak zodpovědět si, co chce a kudy by k tomu mohla vést cesta.

1. KDYŽ ZAČÍNÁTE – FÁZE ETABLOVÁNÍ

Na startu podnikání ve službách o sobě potřebujete dát vědět – že existujete, čím se zabýváte a jak můžete být jiným lidem prospěšní. V tomto duchu vytváříte obsah:

  • o sobě na svých profilech na sociálních sítích, 
  • rady/sdílení know-how zdarma (např. ve skupinách, kde se nachází vaši potenciální klienti),
  • nabídky služby za referenci,
  • sdílení referencí nebo případových studí (např. na svém profilu na sociálních sítích nebo ve skupinách),
  • výzvy stávajícím klientům k doporučení vašich služeb.

Zajímavá PR strategie na začátku je také networking s kolegy v oboru i třeba s jinými podnikateli, kteří by vás mohli nasměrovat nebo potřebovat vaše služby. V podobném duchu můžou fungovat i různé skupinové online kurzy zaměřené na začátky podnikání, záleží na vaší aktivitě.

Pokud to pojmete jako rozjezd, oťukávání, zjišťujete, co byl lidé vlastně potřebovali a kde se to potkává s tím, co jim můžete nabídnout, můžete v této fázi plně využít prostor sociálních sítí a nemordovat se hned na začátku s vlastním webem. 

2. KDYŽ TVOŘÍTE SVOU KOMUNITU – FÁZE UKOTVENÍ

V této fází podnikání ve službách navazujete bližší vztah s vašimi dosavadními i novými klienty. Potřebujete vytvářet hodnotný obsah, a to nejlépe pravidelně:

  • jste aktivní na svých profilech na sociálních sítích,
  • spravujete např. svou FB skupinu,
  • píšete blog nebo natáčíte svá videa či podcast,
  • budujete SEO,
  • poskytujete informace výměnou za e-mail (tvz. magnet),
  • posíláte e-maily svým zákazníkům i novým kontaktům.

Při tvorbě obsahu jste pokud možno konzistentní a vytrvalí, obsah si opečováváte na platformě, nad kterou máte kontrolu – vlastní doména a web, nebo alespoň zálohujete.

Zainvestujte do vlastního webu, vytvořte si obsahovou strategii a podchyťte optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Vaše vlastní platforma vám slouží jako kotva v online světě – plní nejen funkci vizitky, ale umožňuje navázat vztah a poskytuje základní důvěryhodnost.

  • Máte-li web jen jako vizitku, musíte na něj lidi nasměrovat – znají přímo doménu (z osobního setkání nebo doporučení, profilu a aktivity na soci sítích, jiného PR nebo reklamy). 
  • Máte-li web jako knihu, kterou jde listovat jako zajímavým a užitečným obsahem – dovedete na něj nasměrovat i lidi, kteří nehledají přímo vás, ale řešení na jejich problém nebo dotaz.

Z hlediska PR v této fázi navazujete spolupráce – zvete si hosty na své komunikační kanály (a přinášíte tak hodnotu svému publiku i rozšiřujete o pozornost u publika hosta).

3. KDYŽ ROZŠIŘUJETE SVŮJ VLIV – FÁZE EXPANZE

Začínali jste vlastním obsahem na cizí platformě (sociální sítě apod.), poté tvoříte vlastní obsah na vlastních komunikačních kanálech (web, profily nebo skupiny na sociálních sítích). A poté se vydáváte opět na cizí platformy, ale nejlépe jako přizvaní hosté.

Někde na pomezí této a předchozí fáze je umístit vlastní obsah na cizí placenou platformu – nejčastěji katalog. Ten pro rebelky od Jany Svobodové je parádní propojením s blogem a skupinou, kde můžete mít tematické týdny.  Některé katalogy (např. Na volné noze) mají také propagaci v newsletteru.

Díky prostoru, kde se stáváte hostujícím expertem, rozšiřujete svůj vliv u již vybudovaného publika někoho jiného. Může to být formou, jako je:

  • guestblogging,
  • #tematickytyden na sítích,
  • rozhovor nebo masterclass ve skupině nebo na fanpage,
  • hostování v kurzu,
  • hostování v online summitu,
  • účast na konferenci,
  • affiliate apod.

Zajímavé možnosti nabízí také nová sociální síť Clubhouse. Doporučuji také objevit se v podcastu nebo online magazínu dostupném v komunitě, ve které se pohybujete (zařazuji ho sem, protože je v této podobě nejsnáze dostupný způsob medializace – tedy zviditelnění na cízím komuminkačním kanále) – využít můžete přímo Magazín Wonline.

Důležité je takový obsah nejen vytvářet, ale také zužitkovávat – tzn. recyklovat na vašich soci sítích nejen sdílením, ale aktivním zapojením – novým příspěvkem na to téma, komentováním apod., pak také umístěním na svůj web, posláním newsletterem, zařazením do vašeho BIO apod.

4. KDYŽ CHCETE JEŠTĚ VÍC – FÁZE POSILOVÁNÍ

Tato fáze se vyznačuje obsahem, který o vás tvoří ostatní. Proč to funguje úplně nejvíc? Protože je rozdíl, když sami o sobě mluvíte jako o odborníkovi na určité téma a nebo když vás někdo jiný za odborníka označí a na to téma s vámi mluví. 

Na tomto principu fungují média – jako sociální potvrzení, že vy jste ti praví, kteří by se měli k tématu vyjadřovat. Jako zkratka k důvěře čtenářů nebo posluchačů daného média. Jako posilovač a mnohdy urychlovač vašeho byznysového růstu.

Jak na to?

  • Opět někde na pomezí z předchozí fází jsou různé podnikatelské soutěžeMnoho z nich má přímo kategorii žen nebo jsou zaměřeny jen na podnikatelky. Výhodou přihlášení (a ještě lépe úspěchu ) v takových soutěží bývá kromě cenných zkušeností a networkingu také už domluvená medializace celé akce i jednotlivých účastníků.
  • Způsobem, který neustále nabývá na síle je tzv. influencer marketing, tedy spolupráce, kterou si domluvíte s osobami, které mají vliv ve smyslu velkého množství sledujících na sociálních sítích (v českém kontextu se mluví o číslech od 500+ sledujících = nano influencer, od 1000+ sledujících mikro influencer, od 10 000+ makro influencer a od 100 000+ mega influencer). Ve většině případů se jedná o spolupráci placenou nebo barter. 
  • Zajímavým tipem jsou v tomto smyslu podcasty. Můžeme je zařadit na stranu influencerů, ale zároveň v nich hosté dostávají prostor mnohdy zdarma, a tím se blíží spíše k médiím
  • A pak jsou tu média v tradičním slova smyslu, tedy noviny a časopisy, rádio nebo televize. A s nimi souvisí budování pozice experta, posilování důvěry a rozšiřování dosahu na 100 procent. 

Kdy o médiích uvažovat? 

Svou expertizu budujete samostatně (svým obsahem! a službami). To je základ, bez kterého nebude úspěšná ani dlouhodobá publicita. Ale už i během této fáze vás může někdo popostrčit, akcelerovat, vystřelit ke hvězdám… A v tomto smyslu média fungují skvěle.

Jak se do médií dostat?

Základem je vědět, jak média fungují a co od vás novináři potřebují. A pokud se vám neozvali ještě sami, nevadí, zatím vás jen neobjevili. Stejně jako svým zákazníkům, tak i novinářům, a pak nejlépe široké veřejnosti, o sobě můžete dát vědět.

Jak začít? To se můžete naučit v online kurzu na Odrazte se do médií, ve které zjistíte, jak dělat PR svépomocí a rovnou také začnete. Nemusíte mít totiž za zády PR agenturu ani zázemí velké firmy, a přesto si můžete přečíst nebo poslechnout své jméno v médiích a využívat jejich sílu k růstu vaší značky a podnikání.