Mentorka autentického byznysu Polina Ševčíková vytvořila komunitu žen, které se vzdělávají a podporují navzájem, neboli Svět podnikatelek. Specialistky z různých oborů v něm sdílejí know-how formou tréninků, díky kterým můžete ve svém vlastním podnikání stoupat rychle nahoru. To vše pod taktovkou Poliny, jejímž cílem vždy bylo pomáhat ženám v růstu, a Svět podnikatelek je toho vyústěním.
Proč vznikl Svět podnikatelek?
Bylo to několik důvodů, které mi v hlavě hrály poslední dva roky i v rámci celé doby, co mentoruji podnikatelky – vnímala jsem, že jako ženy, a k tomu ve většině případů i mámy, máme v byznysu často roztříštěnou pozornost. Nevíme, co dřív – potřebujeme koučku, mentorku, někoho na reklamy nebo PR? A na koho se vůbec obrátit pro pomoc? Zkrátka je těžké se v tomto světě vyznat a navíc fungovat tak, aby si to člověk i užíval. Právě k tomu přitom vedu své klientky.
Svět podnikatelek proto vznikl, abychom na vše nebyly samy, abychom měly jeden prostor, kde se navzájem můžeme podporovat a vzdělávat. A abychom mohly společně růst.
Jak Svět podnikatelek tedy funguje?
Jako členky získáte přístup k tréninkům od různých specialistek – tvůrkyň z Čech a Slovenska. Tématy tréninků jsou byznys, marketing, mindset a balance. Podnikání totiž není jen o praktických nebo technických záležitostech, ale i o nastavení mysli nebo o tom, že musíme být spokojené mámy, partnerky, ženy – starat se o sebe, dobře jíst a podobně. Jako členky komunity se o všech proměnných, které vstupují do podnikání, můžete poradit s ostatními ve FB skupině a také využít mého bleskového mentoringu.
Zkušenější podnikatelky nebo ty, které díky naší platformě povyrostou, pak mají možnost stát se tvůrkyněmi tréninků. Díky tomu se můžeme od sebe všechny učit, poznávat se navzájem přímo z práce, kterou děláme a kterou milujeme, a dozvědět se, na koho se obrátit, když potřebujeme jít víc do hloubky.
Zaujala mě ta vzájemnost, spolupráce a podpora žen. Stereotypně jsou ženské a obzvlášť podnikatelské kolektivy totiž vnímány jako hašteřivé nebo nepřejícné. Jak to vnímáš ty?
Já jsem vyrůstala přesně v takovém přesvědčení, že konkurence se má člověk bát, že si má schovávat své nápady, aby mu je někdo neukradl a podobně. Sama jsem ale zažila jak tohle, tak právě i úplný opak, a k němu chci přispívat. Když jsme totiž každá jedinečná, navzájem si nekonkurujeme. A to ani v jednom oboru, protože každá jej vidíme trochu jinak, máme odlišnou povahu, vyjadřování, a tím přitahujeme své klienty.
A na základě toho vlastně funguje i Svět podnikatelek. Ta, kterou poznáte prostřednictvím tréninku a sedne vám, přitáhne si vás svou energií, tím, jak mluví, vypadá, co dělá, tak s tou budete chtít spolupracovat i dál. Je třeba si dovolit představu, že jsme každá tam, kde máme být.
Autenticita v podnikání
Ty jsi mentorkou autentického byznysu. Je právě to, co popisuješ ta autenticita podnikatelky?
V rámci mentoringu v určitém momentě nabádám dát si klapky na oči, ignorovat ostatní, aby se do našich vlastních nápadů nepřiplétalo, co se děje kolem nás. Pro informovanost je to samozřejmě dobré, ale jakmile to začíná zasahovat do naší tvorby, tak opravdu doporučuji ty klapky a užívat si vlastní jedinečnosti, autenticity, to je hodně důležité.
Kde je ale nějaká míra toho, kdy jdeme do byznysu sami za sebe a toho, že následujeme ostatní, inspirujeme se jejich úspěšnou cestou?
Myslím si, že když člověk začíná a teprve se učí, tak musí získat právě díky těm tréninkům nebo jiným kurzům určitou znalostní bázi. Ale od chvíle, kdy ten základ máme, bychom ho měli nechat jen v hlavě, víc se v tom nebabrat a snažit se upravit vše podle sebe.
Takže třeba moje klientky vědí, že by kurz měl mít nějaké lekce, videa nebo texty, ale dál už zjišťujeme, co je pro jejich osobnost to nejlepší vyjádření. Jestli je to třeba text nebo video a nebo další způsoby spolupráce.
Jak ještě jinak pracuješ s podnikatelkami, které mentoruješ?
Díky svým zkušenostem s podnikáním – jsem z podnikatelské rodiny a celý život jsem pomáhala vést rodinnou firmu, poté jsem založila rodinné centrum, školku, jazykovou školu, e-shop a pomáhala také svým klientkám – mám zvláštní schopnost, že vidím ten “velký obraz”.
Když mi klientky o svém podnikání vypráví, zaměříme se na to, jak se v podnikání cítí a kde to není ono. Já snadno vidím, kde ta ozubená kolečka nejedou tak, jak mají. A jakmile se podle toho začínám ptát, tak odhalujeme různá přesvědčení, která je v podnikání blokují. Může to být například, že se bojí sdílet něco ze svého života, tím pádem si blokují svou autenticitu a jejich ideální klientky je proto nemohou poznat. Nebo přesvědčení, že nemohou mít ceny, na které se samy cítí, protože je jiní z oboru nemají nebo je stropem jejich hodinovka. To chce dlouhodobější spolupráci, proto už nemám jednorázové konzultace, ale potřebujem třeba 3-4 měsíce spolu, abychom dokázali objevit všechny ty kousíčky, které chceme zdokonalit.
Jak důležitý je v podnikání mindset?
Mindset je velmi důležitý a teď už vím, že k němu potřebujeme mentora. Dříve jsem měla pocit, že to zvládnu sama – něco si nastudovat a podnikat jsem zvládala, ale bylo to náročné. Jakmile jsem ale našla svou mentorku, tak ty výsledky se neskutečně zrychlily. Mentor vidí naše vyšší já a drží nás energeticky.
Naopak, když jsme na vše samy, jakoby vlajeme ve větru. Nevíme, co dřív, zda se věnovat marketingu nebo pracovat na mindsetu, zvyšovat ceny, dělat brand… Těch možností v podnikání je nekonečně, ale mentor nás dokáže držet v lajně – přestat vymýšlet nové věci, soustředit se na prodej, stabilizovat příjmy a až poté tvořit další věci. Právě na to občas sami nemáme mentální sílu.
Work-life balance
Jak v tomto smyslu vypadala tvá vlastní podnikatelská cesta?
Když jsme před více než sedmi lety otevírali rodinné centrum, vytvářela jsem weby a začala více pronikat do marketingu. Stala se ze mě marketingová specialistka na PPC reklamy. Teď už je pouze deleguji, ale všechny tyto zkušenosti mě přivedly k tomu, abych mohla mentorovat ženy v jejich vlastním podnikání. Součástí mentoringu je právě i marketing, beru to obsáhleji. Z předchozích sedmi let byl pro mě největším skokem poslední rok.
Uvědomuješ si nějaký moment, který pro tebe osobně znamenal třeba před tím rokem otočku v podnikání o 180 stupňů?
Má doposud nejodvážnější cesta začala, když jsem se rozhodla investovat do spolupráce s mentory. Začalo to mastermindem za 35 tisíc a teď jsem u mentorky v šestiměsíčním programu za půl milionu. Vidím svůj růst, jak v investicích, tak můj osobní. A tou otočkou o 180 stupňů pro mě byla hlavně úžasná mentorka Lenka Lutonská, která řekla, že čím míň budeme pracovat, tím víc budeme vydělávat. A tento pohled naprosto změnil mé dosavadní uvažování. Opravdu jsem začala dělat jen to jádro, těch 20 procent, které jsou nejlepší pro mě, mou rodinu a mé podnikání, a mé výsledky jsou teď mnohem lepší, než kdybych se snažila dělat všechno.
Co pro tebe znamená úspěšné podnikání?
Pro mě úspěšné podnikání znamená, když jsem hodně s dětmi, hodně s manželem a když opravdu můžu dělat to, co miluju. Ale přitom nejdu na sílu, nenutím se k tomu, abych pracovala deset hodin denně, abych uživila rodinu. Zkrátka aby bylo podnikání částí mého života, ale nebralo mi celý život.
Jak vypadá tvůj pracovní den, kolik času věnuješ podnikání?
Momentálně pracuji jen odpoledne, když babičky hlídají děti. Základem jsou tři odpoledne týdně zhruba od dvou do šesti. Na jeden den mám jeden mentoring, buď skupinový nebo individuálhní a kolem toho dělám případně nějaké administrativní věci nebo řídím tým.
Třeba dnes jsem se věnovala organizačním věcem okolo Světa podnikatelek, měla tento rozhovor a po něm mám ještě setkání se svou známou, která krátkodobě mentoruje mě. To byl celý můj pracovní den.
V momentě, kdy nás poslouchá někdo, kdo je na začátku podnikání, za jak dlouho se dá k takové lehkosti a radosti z podnikání dostat?
Dá se toho dosáhnout relativně rychle. Třeba s klientkami, které úplně začínají, si říkáme, aby si nejprve zkusily na individuálních konzultacích najít za prvé samy sebe, najít svůj styl a najít i takovou svou vnitřní sílu, ze které by pak dokázaly konzultace a balíčky prodávat. To většinou dokážeme zvládnout do 3 měsíců, ale potom už se to dá zrychlovat. Záleží na osobnosti té ženy, jejích časových možnostech apod.
Vize Světa podnikatelek
Uvedu paralelu se Světem podnikatelek – jaký očekáváš jeho růst a kam vlastně směřuje?
Paralela je to skvělá, protože jak jsme se teď bavily o začátcích podnikání, tak naše komunita umožňuje právě takové zrychlení. Podnikatelka absolvuje tréninky a poté se třeba stane tvůrkyní. A to představuje zásadní zvýšení její expertízy, její značky, přísun zakázek atd.
To je mým cílem, aby ženám Svět přinášel i takový klid do podnikání, aby třeba mohly některé měsíce uvolnit. Samotný projekt vidím, jak bude pomalu a krásně růst spolu s tím, jak budou růst podnikatelky v něm. Teď je otevřený pro Česko a Slovensko, ale věřím, že během několika let by mohl být i globální.
Myslíš, že je důležité stanovit si v podnikání nějaký dlouhodobý cíl, mít vizi, ke které ať už směřujeme nebo kvůli které to děláme?
Určitě ano, ale doporučuju jej mít jen jako symbol, ne něco daného, co nás tlačí. Protože cíle se mění. Když jsem měla svou vizi, že budu mentorovat podnikatelky, na začátku jsem měla pocit, že je strašně daleko, až mě to vyděsilo. Ale už po půl roce to byla realita. Kdybych však měla pevně daný cíl dopracovat se k tomu za pět let, tak bych vlastně sama sebe celou dobu brzdila, nedovolila bych si tvořit ve svém plném potenciálu.
Teď mám vizi, že se Světem podnikatelek budeme dělat retreaty u moře na týden, dva a budeme se tam koučovat, mentorovat, společně vzdělávat. Plánuji i networkingové akce v Čechách, až to bude možné, ale nedávám si tam časový horizont nějakých let. Dovoluji si v tom mít volnost, lehkost bytí.
Pro koho tedy je ta současná už realizovaná vize Světa podnikatelek?
Přidat se může jakákoliv žena, která cítí, že chce něco víc. Že může být šťastnější, úspěšnější, může dělat to, co její srdce žádá, kam ji táhne její duše. Není nic jednoduššího než zjistit, že i my ostatní jdeme za takovým naším voláním, a že čím více se nás navzájem podpoří, tím silnější všechny společně budeme.
Vzdělávací a networkingovou platformu Poliny Ševčíkové najdete na webu www.svetpodnikatelek.cz.