Prodej je alfou a omegou podnikání. A text je skvělým prodejním nástrojem, tedy pokud jej umíte dobře napsat. Inspiraci můžete načerpat z know-how sedmi žen, pro které je psaní denním chlebem. Mají pro vás cenné rady a tipy, na co myslet, mnohdy ještě před tím, než se do textů pustíte.

1. Zaujměte na první dobrou

“Zaujetí – právě to rozhoduje o tom, zda čtenář skočí z první věty na druhou, z druhé na třetí a na další,” upozorňuje Eva Váňová, copywriterka pro vaše srdcové projekty. Zdůrazňuje, že záleží mnohdy i na jediné větě, ať je to název článku, titulek na hlavní stránce webu nebo úvodní věta příspěvku na Facebooku. 

“Vycházím z jedné kruté, ale zásadní pravdy – vy nikoho nezajímáte. Lidé si moc dobře vybírají, čemu budou věnovat svou pozornost a drahocenný čas,” říká Eva, která píše, ale i učí, jak psát.“ Mezi její základní tipy, jak zaujmout, řadí:

  • Pište o zákaznících – nabídněte řešení jejich problému nebo splnění jejich touhy.
  • Buďte konkrétní – lidé si tak lépe představí, jaký užitek přinášíte a co díky vám získají. Dobrým příkladem může být název článku “Učení angličtiny doma” a jeho změna podle tohoto tipu na “10 způsobů, jak na angličtinu bez učebnic a za 20 minut denně”.
  • Rozbíjejte stereotyp – používejte otázky, číslice, zkratky nebo text v uvozovkách. Cokoli, co vybočuje z běžného stereotypu. U publika, které už vás zná, může zajímavě zafungovat vyvolání zvědavosti třeba větou “Dnes vám prozradím něco osobního”.

Vše jsou to podle ní drobné detaily, které neovlivní vaši autenticitu a osobitý styl, ale můžou mít velký vliv na to, aby se vaše sdělení dostalo k těm správným lidem. A jak poznáte, že tomu tak je? “Průběžně si pokládejte otázku: Proč by to mělo mého cílového zákazníka zajímat? Text neberte jako jednostrannou propagaci, ale vzájemnou komunikaci. Jen tak bude bavit vás i vaše čtenáře,” říká Eva a dodává, že je škoda schovávat skvělou práci a produkty za špatné texty.

2. Vytvářejte dialog

S tím, že v textech nejde primárně o představení sebe a své nabídky, ale o přínos pro zákazníka, souhlasí i korektorka, webová copywriterka a pravopisná apoštolka Alžběta Vintrová. “Každý čtenář chce vědět jen to, co máte pro něj. Proto se, kde to jde, na něj obracejte,” apeluje Alžběta s tím, že vytváření dialogu platí dokonce i pro stránku “O mně”. Zároveň přidává ještě jednu radu:

  • Nepředstavujte vlastnosti výrobků, ale jejich přínos. Nikoho nezajímá, jaké parametry má pánvička. Každý ale chce mít jistotu, že se mu na ní budou skvěle smažit palačinky na nedělní snídani. 

“Cítíte ten rozdíl? Nechte své čtenáře, aby ho zažili nad vašimi texty,” vyzývá Alžběta.

3. Zapojte do textu emoce

Přemýšlet nad tím, co klienta přiměje udělat akci, kterou po něm chcete, doporučuje Anna Pírová, copywriterka a podporovatelka víry v intuici a sebe sama. “Nejde tady jen o obecné potřeby, ale vnitřní dialogy a motivy. Udělejte ke svému ideálnímu klientovi krok navíc a zjistěte jeho niterné pohnutky,” říká Anna, která pomáhá ženám v začátcích jejich podnikání, ale zároveň i v situacích, kdy se vyvíjí a je potřeba mu dodat nové texty, strategie a procesy. Na takových rozcestích vnímá různé vnitřní pohnutky žen:

  • Mít vlastní peníze a nebýt závislá na muži – s tím přichází svoboda.
  • Dokázat sobě, že to dokážu.
  • Nezávidět sousedce její prosperující podnik, ale vybudovat si svůj.
  • Neživořit, spíše užívat života plnými doušky.
  • Odejít z práce a mít více času na rodinu, děti i více peněz a možností, jak je vydělat.

“V momentě, kdy se vžijete do jejich situace, soustřeďte se pak při psaní na emoce s takovou situací spojenou, a ty zaneste do textu. Váš klient si nebude pamatovat slova, ale to, jak se při čtení cítil,” doporučuje Anna.

4. Uvolněte se, prosím

“Nakloňte si texty na svou stranu tím, že je přestanete vidět jako psaní,” vyzývá copywriterka Petra Rybková Kuráková k tomu, abyste zkusili tvorbu textu vnímat jako nádherný most mezi vámi a vaším snovým zákazníkem

  • Vnímejte, co váš klient potřebuje, jak přemýšlí, co zrovna ve svém životě řeší.
  • Pište si pro sebe, jaké příběhy prožívají vaši zákazníci a jakou roli v nich hrajete vy. Ostatní totiž primárně nezajímá, co děláte vy, ale jaké sny dokážete splnit nebo jaké místo můžete mít v jejich světě.

Na toto téma Petra doporučuje jedno cvičení: “Napište si tři příběhy vašich vysněných klientů. Jaký život žijí teď, co je zajímá, o čem sní. Potom popište jejich život po změně, která díky vám, vašim službám nebo produktům nastane. Buďte tak konkrétní, jak vám to jen půjde. Přemýšlejte za ně, ciťte za ně. Objevíte krásné drahokamy pro tvorbu příběhů vašich produktů,” říká autorka knihy Silná slova.

5. Ať to má hlavu a patu

“Ideální je, když mají vaše texty jednotný styl a podobnou formu, aby se čtenáři mohli lépe soustředit na samotný obsah,” hodnotí Kristýna Makovácopyeditorka, obsahová ideamakerka a lektorka kurzů obsahového marketingu. Je to ona, která vám pomůže vaše vlastní texty doladit tak, aby byly srozumitelné pro cílové publikum a zároveň osobité

“Pomáhám ke srozumitelnějším textům s přehlednější strukturou. Schválně neříkám jednodušší, protože i srozumitelné texty můžou být obsáhlé, rozvětvené a mít svoji hloubku. Vždycky záleží na tom, co do nich sami chcete vložit,” říká Kristýna a dodává, na co je třeba se zaměřit: 

  • Chce to strategii a plán: Dobrá příprava je základ. Jednoduše řečeno, než začnete psát, je potřeba přemýšlet. A některé věci si ujasnit. Jaké texty chcete psát? Jak zapadají do vaší komunikační nebo obsahové strategie? Čím můžou být užitečné nebo prospěšné pro vaši cílovou skupinu?
  • Měli byste vědět, pro koho píšete. Texty se mnohem snáz a účinněji tvoří, když víte, kdo je vaše cílové publikum. Dovede tak lépe zvolit nejen formu, ale i témata, o kterých píšete a domyslet mnohé další souvislosti.
  • Ujasněte si cíl, tedy proč píšete to, co píšete. Chcete šířit osvětu v tématech, ve kterých vám to přijde důležité? Nebo chcete pomocí textu přímo prodávat? Ke každému cíli je třeba přistupovat trochu jinak, i když využívané prostředky mohou být podobné. 
  • Komunikujte. Veďte dialogy, ne jen monology. I pomocí textů byste si měli povídat se svými čtenáři. Jako byste mluvili s lidmi naživo. Takové texty mají krásnou dynamiku. Povídejte si s lidmi. Vyprávějte jim příběhy.

“A pokud vám to nejde, zkuste jednu takovou pomůcku, kterou já sama léta používám: Nahrávajte si to, co říkáte, a pracujte s tím. Lidé někdy píšou příliš složitě. Když ale mluví, může být jejich projev jednodušší a srozumitelnější,” uzavírá Kristýna.

6. Naservírujte text přehledně

Informací je na internetu tolik, že máte často jen jediný pokus zaujmout. Korektorka, copyeditorka a pravá ruka podnikatelek Barbora Obstová upozorňuje, že rozhoduje každá maličkost. “Usnadněte klientům orientaci a naservírujte jim informace na zlatém podnose. Co myslíte, že udělá lepší dojem? Jednolitý odstavec textu nebo krásně strukturovaný obsah?” ptá se Barbora a hned odpovídá, že B je správně.

“Pište tak, aby si každý našel informaci, kterou zrovna potřebuje. Na internetu lidé běžně čtou tzv. metodou skenování, hledají v textu záchytné body a čtou pouze pasáže, které je zaujmou,” říká a dodává pro editaci textu několik tipů:

  • Používejte víceúrovňové nadpisy – nadpis 1 pro hlavní nadpis, nadpis 2 pro podnadpisy atd.
  • Text čleňte na kratší odstavce.
  • Delší text bez nadpisu tříštěte – tučným písmem, citací, obrázky apod.
  • Využívejte seznamy a odrážky – např. pro zdůraznění problémů, které váš produkt/služba řeší, jaké výhody přináší, pro koho je vhodná atd.
  • Dodržujte rozestupy – nejen v současné situaci :-), ale při používání mezer mezi odstavci a nadpisy. 
  • Pište jasně a stručně – žádné odborné výrazy, žádné sáhodlouhé popisy, obzvlášť pokud míříte na maminky na mateřské nebo slibujete lepší time management, odborné výrazy jsou ok, jen pokud míříte na odborníky ve svém oboru.

“Ideálně dejte text přečíst nezaujaté kamarádce, pokud nepochopí na první dobrou, co vlastně nabízíte, zkuste text upravit,” uzavírá kontrolní radou Barbora.

7. Zaútočte na sítě, ale s citem

Sociální sítě jsou důležitým dílkem vaší prezentace v online světě. Obzvlášť v současné době je to často jediný kanál, jak se potkávat se svými fanoušky. Jenže co tam psát? “Vzdělávejte, bavte, nechte nakouknout pod pokličku. A až pak prodávejte,” nabádá Markéta Mrkvová, webová copywriterka a tvůrkyně obsahu pro sociální sítě

Ukazuje to hned na příkladu Facebooku, kde se podle ní interakce budují nejsnáze a můžete se tam textově vyřádit. Doporučuje používat tyto strategie:

  • Vzbuďte v lidech zvědavost. Třeba i kontroverzním tématem. Tyhle socky nejsou pro starý – co s vámi dělá takové vyjádření na úvod příspěvku? U postu, který uvedete tak trochu “rebelsky”, se mnohdy rozjede živá diskuze úplně sama. A to chcete. Vy potřebujete, aby si lidé povídali. Ne aby lajkovali koťátka, ale aby se vyjadřovali k různým věcem, které se vážou k vašemu podnikání. Pozor ale, reagujte profesionálně. 
  • Když se budete zajímat o názory, problémy a touhy vašeho publika, dostanete se jim do hlavy. A pak mnohem lépe zacílíte svoje prodejní příspěvky. 
  • Mluvte řečí svého kmene, svých zákazníků. Využívejte akční slovesa, žádné kdyby, aby, by. Strukturujte text a je-li to ve vaší nátuře, klidně přidejte smajlíky. Nepopisujte, vyprávějte příběhy a vyvolávejte emoce. A občas klidně něco střelte od boku, ať nepůsobíte příliš “sterilně”.

Markétin poslední tip hezky shrnuje linku procházející všemi tipy celkem sedmi CopyQueens – vyzývá k propojení potřeb čtenářů a zároveň vaší autenticity. Skloubit vše dohromady může být někdy oříšek, ale jakmile jej rozlousknete, vaše výsledné texty vám úsilí vrátí. Ať už v důvěře klientů nebo samotném prodeji. Co vy na to? Podělte se v komentáři na facebookové stránce magazínu.

O autorce: Jana Pokorná

Jana je zakladatelka magazínu. Dává v něm prostor úspěšným podnikatelkám, aby inspirovaly jiné ženy svými příběhy a sdílely užitečné know-how. Natáčí s nimi videorozhovory nebo připravuje články na vybraná témata. Využívá k tomu své zkušenosti z médií, kde působila jako televizní a online redaktorka. Wonline je proto také místem, kde si mohou ženy otestovat komunikaci směrem k veřejnosti, a zároveň tak udělat krok do větších médií.