Přemýšleli jste někdy, co dělí úspěšné podnikatelky od těch neúspěšných? Je to spíše mindset nebo know-how? Podle dvou zkušených byznys mentorek bývají hlavní překážkou různé bloky a limity, které si ženy do podnikání přinášejí. Zároveň ale nastavení mysli často nefunguje samo o sobě bez strategie a znalosti podnikatelských a marketingových principů. Jak tedy tyto dvě klíčové oblasti skloubit a dosáhnout kýžené podnikatelské prosperity?
MINDSET
„Kamila je typická podnikatelka, která mě vyhledala kvůli tomu, že se jí nedaří s vlastním byznysem uspět. Potýká se s nízkým sebevědomím, bojuje s perfekcionismem, má bloky vůči prodeji i veřejné prezentaci své práce. Odmítá převzít odpovědnost za svoje výsledky,“ vypráví byznys mentorka Adéla Sen, která podporuje sólopodnikatelky ve službách a pomáhá jim uspět.
V případě její klientky Kamily bylo kvůli batohu přesvědčení, předsudků a omezení její podnikání jako na houpačce, závislé na jejím momentálním vnitřním rozpoložení. „Když se cítila lépe, odhodlala se k aktivní nabídce a prodej služeb se jí dařil, když se cítila hůř, nejraději by celé podnikání zabalila,“ popisuje Adéla.
Než ji Kamila vyhledala, její podnikatelská cesta se odvíjela podle scénáře jeden krok dopředu, dva kroky dozadu. Přestože se objednala na byznys mentoring, její minulost ji doháněla. Vzorce, programy a omezení, které žila její původní rodina, v sobě měla hluboce zaryté.
„A tak jsme se místo byznysu věnovaly tématu zraněného vnitřního dítěte, zkoumaly přesvědčení, která se v její rodině tradovala ohledně podnikání (všichni bohatí lidé jsou zloději), úspěchu (úspěch je možný jen přes mrtvoly), odmítání zodpovědnosti (dokud tady bydlíš, budeš respektovat naše pravidla) i strachy ze selhání, protože selhání v dětství vždy doprovázely tvrdé tresty,“ přibližuje Adéla situaci, kdy jste na osobní rovině tak zasekané, že vám nepomůže ani sebelepší byznys strategie.
Jaké jsou podle Adély nejčastější bloky, které vás mohou držet zpátky od vytouženého podnikatelského úspěchu?
- Nízké sebevědomí
- Perfekcionismus
- Imposter syndrom (syndrom podvodníka)
- Bloky vůči prodeji
- Bloky vůči vizibilitě
- Bloky vůči práci nebo podnikání obecně
- Bloky vůči vysokým výdělkům a úspěchu
- Mindset zaměstnance
Pokud jste u sebe některé z těch nejčastějších identifikovali, doporučuje zkušená mentorka investovat do kvalitního byznys koučinku a mentoringu. „Pokud chcete v podnikání uspět rychleji než vaše konkurence, tato investice se vám rozhodně vyplatí,“ říká spoluautorka byznys akademie pro sebevědomé ženy LA SCHOLA.
KNOW-HOW
Byznys mentorka Ludmila Hoosová si všímá dalšího fenoménu, který podnikatelky ve službách často blokuje, a to je přílišný důraz na intuici a intuitivní marketing. „Vo svojej praxi sa často stretávam s tvrdením klientiek porovnávajúcich sa s niekým, kto hovoril, že stratégiu netreba, a pritom zarába milióny. Ktokoľvek, kto kladie intuitívny marketing na piedestál a zaznáva stratégiu, buď nerozumie pravidlám biznis hry, alebo nehovorí celú pravdu,“ upozorňuje.
Podle ní intuice k opravdu úspěšnému podnikání nestačí. Naopak potřebujete dokonale znát svou cílovku, mít strategii (nebo jí minimálně rozumět) a rovněž znát psychologii prodeje. Podle Ludmily, která po více než 14 letech praxe v marketingu a „velkém byznyse“ našla své poslání v podpoře podnikatelek a ukazuje jim, jak vybudovat silnou značku pomocí efektivního a strategického marketingu, by měla být každá podnikatelka v první řadě skvělou markeťačkou a umět o svém byznysu strategicky přemýšlet.
„Dobrá správa je, že marketing aj strategické myslenie je zručnosť, a dá sa naučiť. Naopak, ak slepo nasledujete cudziu stratégiu a idete podľa tabuliek, ľahko sa môže stať, že potlačíte seba, (správnu) intuíciu a fungovať to nebude,“ varuje.
Proto dvojice mentorek připravila holistickou mentoringovou platformu pro české a slovenské podnikatelky, byznys akademii LA SCHOLA, ve které se můžete naučit práci s mindsetem, strategií, energií a intuicí, a to všechno propojit do funkčního systému. Ludmila s Adélou k sobě našly cestu díky synchronicitě a od té doby si na své podnikatelské cestě kryjí záda. Zkušené leaderky, které mají dohromady více než 30 let zkušeností na poli brandingu, marketingu, online, strategie a leadershipu totiž dobře vědí, že za každou úspěšnou ženou stojí jiná úspěšná žena.
Co je podle vás pro úspěšné podnikání klíčové? Co se vám osvědčilo a od čeho byste naopak ostatní odradili? Podělte se v komentářích na facebookové stránce magazínu.