Jste dlouhodobě unavení? Ráno po probuzení se vám vůbec nechce z postele? Trpíte úzkostmi nebo váš intimní život stojí za starou belu? Zřejmě se o vás pokouší vyhoření – stav, kdy se z velkého nadšení a naplnění postupně – většinou velmi plíživě – propadnete do velkého napětí, vyčerpání a apatie. Vyhořet můžete nejen v práci nebo podnikání, ale i v domácnosti nebo ve vztahu. Aby se tak nestalo, zatáhněte včas za brzdu. Pomoci vám v tom mohou osvědčené metody čtyř zkušených žen.

Jednejte s ohledem na sebe 

Karolína Filipi

Syndrom vyhoření, který poprvé popsal Herbert Freudenberger v roce 1974 u pomáhajících profesí, jako jsou zdravotníci či učitelé, se může projevovat u každého trochu jinak. „U mě se blížící vyhoření projevuje na úrovni těla (nachlazení, bolest zad, svědící pokožka hlavy či rozkroku…), v prožívání (jsem podrážděná, kritická, útočná – nebo naopak depresivní, ublížená, rochním si v sebelítosti), nebo mi ho také ukazují blízcí lidé (děti onemocní nebo vyžadují spoustu pozornosti),” přibližuje Karolína Filipi, tryskomyš na odvykačce a průzkumnice duše, která píše, zpívá, lektoruje a provází ženy na cestě k sobě.

Základním klíčem k překonání těchto symptomů je podle ní sebeláska. „Všichni o ní mluví a píšou, je to univerzální a mnohdy nicneříkající odpověď na všechno. Říkáte si, že se asi děje, když pečujete o své tělo. Takže masáže, cvičení, zdravé jídlo…nebo tak něco? Ano i ne. Sebeláska je především o vnímavosti, důvěře, respektu k vlastnímu tělu, ke svým hranicím a prožívání,” říká Karolína s tím, že v praxi může sebeláska vypadat třeba takto:

  • nepomůžu kamarádce s hlídáním dětí, když se mi nechce (i když mám volno a i když vím, že kamarádku tím nepotěším),
  • nedám si další kousek čokolády (protože vím, že po větším množství sladkého prdím jako hroch),
  • nepojedu na akci s přáteli, na kterou se už půl roku těším, když cítím, že potřebuji klid a prostor sama pro sebe,
  • místo tisícího přepisování a nimrání v článku o vyhoření se půjdu projít. (Tímto zdravím z procházky :-))

“Prostě a jednoduše: Prioritou je vnitřní pohoda. A to i za cenu konfliktu s vnějším světem,” nabádá Karolína. Když to přepískete, je pak podle ní dobré především zachytit varovné signály přetížení a začít jednat s ohledem na sebe:

  • Sundejte nohu z plynuObčas samotné zvolnění udělá divy. Většinou je ale potřeba víc.
  • Revidujte, měňte priorityPostavte svou pohodu (duševní i fyzickou) na první místo. Víc odpočívejte, pravidelně jezte a spěte.
  • Dělejte méně a nechte si pomoct.Nejenže si ulehčíte, ale zároveň vytvoříte prostor pro sblížení. Nejedno přátelství začalo právě prosbou o pomoc. Možnost sdílet starosti je obrovsky léčivá.
  • Hýbejte se. Všimli jste si, že zvířata jsou mnohem uvolněnější než my lidé? Tělo umí skrz pohyb úžasně regenerovat. Stačí krátká procházka. V případě velkého přetlaku pomáhá skákání, třepání, dupání. Účinek zesílíte, když pohyb spojíte se zvukem.
  • Zpívejte, křičte, mručte. Při vydávání zvuku se celé tělo rozvibruje. A ani nemusíte být hlasité – i tiché hmmmmmm vás krásně uvolní.
  • Mějte se ráda, ať jste jakákoliv. Když vás trápí výčitky, že byste to měly zvládat líp, je fajn si připomenout, že děláte, co umíte – a ocenit se.

Poznejte, co vám dodává energii

Petra Benyayha

Každý den hospodaříte se svou energií. Vydáváte ji na práci či domácnost, ale díky některým činnostem ji také získáváte. „Rozhodující není náročnost aktivity, ale emoce, které si s aktivitou spojujete. Pozitivní emoce během činnosti vám dobíjejí baterky, negativní emoce vám energii berou. Doporučuji začlenit do svého běžného dne několik drobných aktivit pro své potěšení a vědomě si je vychutnávat,” říká Petra Benyahya, lektorka manažerské komunikace a konzultantka ve společnosti Knowledge Sharing. 

Každému může energii přinášet něco jiného. Podle Jamese Salea existuje 9 zdrojů životní energie. „Jaké jsou ty vaše, lze zjistit z motivační mapy. Ta ukazuje, které tři zdroje životní energie jsou pro vás nejdůležitější, a do jaké míry je máte ve svém životě naplněné a uspokojené. Díky rozboru motivační mapy s koučem získáte i praktické tipy, co ve svém životě udělat, abyste své nejsilnější motivátory podpořily a více je naplnily,” přibližuje Petra. 

  • Pokud bude podle motivační mapy vaším hlavním motivátorem hledání smyslu, pak vám k větší energii může pomoci znovu si uvědomit své životní cíle, své poslání a vytvořit si třeba vision-board. Ptejte se samy sebe, v čem můžete být užitečné. 
  • Je-li vaším hlavním zdrojem energie pocit bezpečí, může vám překvapivě dodat energii, když si kolem sebe důkladně uklidíte, vytřídíte nepotřebné věci a ostatním dáte řád

„Motivační mapa může být užitečná také ve chvíli, kdy jdou některé vaše potřeby proti sobě,” upozorňuje Petra na situace, kdy máte například touhu vycházet s lidmi a zároveň potřebu ovládat je, nebo zároveň s touhou po bezpečí a stabilitě i chuť zkoušet nové věci. „Tehdy si lidé často neví rady a myslí si o sobě, že to nezvládají. S porozuměním svému přirozenému nastavení zvládnete situaci s větším nadhledem a laskavostí k sobě,” uzavírá Petra.

Vyživte se

Tereza Bicanová

„Když jsem měla hlavu plnou úkolů a termínů, čas přemýšlet nad výživou byl ten tam. Dnes vím, že to byla chyba. Při zátěži se zvyšuje oxidační stres, tělo se překyseluje, snižuje se naše imunita. Od běžné únavy je k vyčerpání a vyhoření už jen kousek. Kvalitní výživa ve vypjatých obdobích mě dnes dokáže skvěle podpořit, abych vše lépe zvládla,” říká Tereza Bicanová, specialistka na výživu a lektorka vaření, která vnese radost a lehkost do vaší kuchyně i života.

Jak podpořit zvýšené nároky těla při stresové zátěž shrnula do pěti bodůi:

  • Zelené smoothies a čerstvé šťávy vás postaví na nohy lépe než káva – díky hladkému rozmixování získáte mnohem více snadno a rychle dostupných živin.
  • Klíčky a mikrogreens vás vystřelí do akce – při klíčení se zmnohonásobí živiny, vše se odehrává s obrovským energetickým potenciálem k růstu, vitalitě a životu, která zaplaví i vaše tělo.
  • Lehce stravitelná jídla vás neuspí uprostřed dne – na tradiční českou kuchyni zapomeňte, volte lehký pokrm, např. rizota, pyré, polévky, vývary nebo poctivé ranní obilné kaše. Ty učí Tereza ve svých kurzech.
  • Harmonie ukrytá v potravinách – potraviny mají stahující (jang) a nebo uvolňující (jin) energii. Vyhýbejte se extrémům jako cukr, sůl, káva, alkohol a vyhledávejte potraviny působící neutrálně – jako jsou obiloviny, luštěniny, zelenina, ořechy, které vás dokáží vrátit zpět do rovnováhy.
  • Čas a klid – vědomé jezení vám přinese lehčí trávení, vyšší využití všech živin, vnitřní zklidnění a možná i novou inspiraci pro vaše podnikání.

Podpořte se bylinkami

Kristýna Marvanová

Preventivně, ale i při rozběhnutém burnoutu vás mohou opečovat bylinky. „Na pomoc si můžete vzít právě roustoucí bylinky, při jejichž sběru navíc rozhýbete tělo, zapojíte všechny smysly a užijete si nádherné tady a teď,” říká Kristýna Marvanová, průvodkyně světem bylin, která vede online kurzy a také připravuje směsi na míru tak, aby podporovaly konkrétní záměr. 

Na přelom srpna a září doporučuje Kristýna zaměřit se na sběr těchto bylinek:

  • Kopřivová semínka – ranní lžička vlastnoručně nasbíraných kopřivových semínek je ten nejúčinnější životabudič, který si můžete dopřát. Navíc vám dodají obrovské množství vitamínů a minerálů, jsou vynikajícím adaptogenem (zlepšují zvládání stresu), pomohou k dobré náladě, zlepšují paměť, imunitní systém i kvalitu spánku. A povzbuzují libido.
  • Šípky – pokud vám tělo začne dávat najevo přetížení, šípky jsou ta pravá medicína. Posilují imunitu, pomáhají při virózách, rýmě a nachlazení, také detoxikují. A drcené a naložené v bio rostlinném oleji nádherně opečují vaši pleť. Můžete tak tělo ušetřit dalšího zatížení toxiny z průmyslově vyráběných kosmetických přípravků. Šípky nechte v oleji 6 týdnů, sceďte a natírejte olej na zvlhčenou pokožku.
  • Mateřídouška – voní láskou a bezpečím, dokonale uklidňuje, pomáhá zrelaxovat, tiší žaludeční neurózy a oceníte ji i při nachlazení a kašli. Šálek mateřídouškového čaje k večernímu rozjímání (s vypnutým počítačem a odloženým telefonem) udělá zázraky.
  • Pýr – detoxikuje krev i trávicí systém a pomáhá při rekonvalescenci, podporuje játra, žlučník i slezinu. „Ženy v našich bylinkových kurzech žasnou, jaké dary přináší tento “obyčejný plevel”. Navíc funguje jako podpora záměru a pohlcuje negativitu. Natrhejte si kytici pýru plazivého a zavěste ji doma nebo v kanceláři na místo, které si navnímáte jako nejvhodnější. Jakmile cítíte, že je kytice plná, s vděčností ji odevzdejte ohni nebo matce Zemi, uzavírá Kristýna.

Poznáte, když vám hrozí vyhoření nebo hasíte až “požár”. Co vám nejvíce pomáhá k tomu udržet si rovnováhu? Podělte se v komentářích na facebookové stránce magazínu.