Prosadit se s produktem či službou v online světě je stále větší výzvou. Čas, který jsou vám potenciální klienti ochotni věnovat na webu nebo sociálních sítích, se počítá mnohdy na sekundy. Zaujmout na první pohled vám proto mohou pomoci vizuální prvky vaší prezentace. Nechte se inspirovat tipy pěti odbornic na grafiku, design, vizuální a brandovou identitu. S pravidly, které sdílí, můžete svou značku v online světě krásně podpořit.

Zaměřte se na design nabídky

Veronika Váská

„Aby váš produkt či služba zaujala na první dobrou, zaměřte se na design nabídky. Zda koupí či nikoliv, si zákazníci rozmýšlí už od prvního pohledu,” říká Veronika Váská, grafická a webová designérka. Podle ní platí v takovém rozhodování tato pravidla: 

  • 85 % zákazníků přesvědčí k nákupu zvolená barva. Každá barva totiž vytváří okamžitý podvědomý úsudek. Barva, která přitahuje pozornost, zvyšuje zájem až o 40 %. 
  • 90 % zákazníků se dívá na vizuální styl, přičemž celkový styl značky u nich může zvýšit její známost až o 80 %.
  • 55 % zákazníků se kvůli celkové estetice produktu nebo služby už nevrátí.

„Svou značkou, brandovou identitou a stylem vyprávíte příběh. Ten prezentujete prostřednictvím barev, rozvržením webových stránek, designu sociálních příspěvků i prodejek,” vyjmenovává Veronika, podle které je proto důležité u nabídky dbát nejen na obsah a kvalitu nabízeného, ale také na vizuální stránku. „Brandová identita vám pomůže prezentovat se sjednoceně a odliší vás od konkurence,” upozorňuje. 

Podle Veroniky je základem dobrého brandu porozumění tomu, kdo jste, co děláte a jak se prezentujete. „Pokud si nejste jisti, jakou zvolit barvu, font nebo logo, oslovte odborníka. Nebojte se na něj obrátit i za účelem konzultace nebo auditu. Konstruktivní kritika vám může být velmi nápomocná,” uzavírá s tím, že správný design vás může na vaší byznys cestě jedině podpořit.

Prezentujte se jednotným designem i na sítích

Kristýna Vosyková

Průměrně je potřeba, aby vás zákazník viděl sedmkrát, než se rozhodne od vás službu či produkt koupit. Pomocí loga, barev, použité kombinace písem apod. si vás může jednoduše zapamatovat. „Povědomí o sobě a své značce podstatně zvýšíte tím, že se budete prezentovat jednotně. Většina podnikatelů promítne svou vizuální identitu na web, ale zapomíná na sociální sítě,” uvádí Kristýna Vosyková, která pod značkou Nemii tvoří grafické návrhy a ilustrace nejen pro sociální sítě. 

Kristýna si všímá toho, že když už se zaměřujete na vizuální stránku příspěvků, do grafiky se obvykle snažíte zapracovat vše, co má příspěvek obsahovat, tj. dlouhé texty, několik fotografií, všechny barvy i fonty.„Výsledkem je pak přeplácaný příspěvek, který je pro uživatele neatraktivní. A to raději nemluvím o situacích, kdy zvolíte špatný formát obrázku, který se po publikování ořízne a polovina informace chybí,” upozorňuje Kristýna s tím, že je v takovém případě nasnadě přivolat na pomoc odborníka nebo se alespoň zaměřit na:

  • Nastavení grafiky pro různé typy příspěvků, které zveřejňujete.
  • Sladění barev podle vaší vizuální identity.
  • Nastavení dostatečné vzdálenosti mezi obrázky a texty, aby příspěvky nebyly přeplácané.
  • Zajištění, že po zveřejnění na sociálních sítích bude vše viditelné a nic se neořízne.

„Říká se, že základem na sociálních sítích je konzistentnost v obsahu, ale nesmí se zapomínat ani na konzistentní přístup k vizuální podobě. Proto se nebojte do svých příspěvků vkládat loga, používat brandové barvy a fonty nebo odkaz na svou webovou stránku,” nabádá Kristýna.

Využívejte různé typy vizuálů

Katarína Brič

Lidský mozek dokáže zpracovat obrazovou informaci až 60 tisíckrát rychleji než textovou zprávu. „Vzhledem k tomu, že textem komunikujeme jen velmi krátkou dobu naši evoluce, dává toto tvrzení smysl. Obsah vytvořený pomocí obrazu, je přirozeně poutavější a zajímavější. A to může umocnit vaši snahu zaujmout (nejen) v online prostoru,” říká Katarína Brič, vizuální čarodějka, která tvoří gify, fotky, videa a učí ženy kreativně žít.

Katarína doporučuje k vylepšení vašeho obsahu použít různé typy vizuálních prezentací a stylu provedení:

  • Infografika. Tyto obrázky představují vizuální příběh, který vám pomůže formulovat statistiky a data. Potřebujete je k podpoře konkrétního názoru.
  • Fotografie, zejména autentické, ale stylově a esteticky vkusné. Zákazníci rádi vidí skutečný život, cítí se být spojeni s obsahem a vaší značkou. Skuteční lidé jsou upřednostňováni před obrázky z fotobank.
  • Gifové animace jsou oblíbeným médiem jak zaujmout a ještě říci více než pouhá statická fotografie. Do GIFu, který je pohyblivý, ale zase ne tak dlouhý jak video, máte možnost sdělit emoce, návody a statistiky lépe.
  • Videa se rychle stávají preferovaným typem obsahu. Kvalitně a promyšleně vytvořená videoprezentace dokáže v krátkém intervalu sdělit víc informací, než by si divák chtěl číst. A je tu zapojení dalšího smyslu, sluchu. Zvuk je další prvek, který lze efektivně využít pro vaše sdělení.

Vizuální komunikaci doporučuje Katarína nepodceňovat. „Správný vizuál totiž doplní vaše sdělení a podpoří celkový dojem, kterého chcete docílit. Články s vizuály mají až o 94 procent více zobrazení a příspěvky s obrázky, fotografiemi a gify vedou k 5x většímu zapojení než ty bez vizuálního aspektu,” uzavírá Katarína.

Myslete na to, že méně je často více

Eva Polášková

Čas blikajících obrázků a nápisů na všechny strany je naštěstí minulostí. Umírněný, čistý vzhled je příjemný pro oko, umožňuje nenápadné vypíchnutí důležitého a v neposlední řadě prodává,” myslí si ilustrátorka a grafička Eva Polášková s tím, že není nutné do každého projektu promítnout všechny aktuální trendy. 

Spousta prvků, velké množství barev a použitých písem odvádí pozornost. Některým designérům a grafikům se i takové zadání podaří zvládnout s grácií a výsledek vkusně sladit. Pokud se to ale nepovede, zahltíte oko uživatele, a odpoutáte tak jeho pozornost od toho, co chcete prodat,” sdílí své zkušenosti.

Eva zastává názor, že grafik je profesionál, který vám dokáže vysvětlit, co je pro váš projekt vhodné a co ne. Proto často odrazuje od spolupráce člověkem, který umí jen ovládat některý z dnes již mnohdy volně dostupných grafických programů. „Pokud navážete spolupráci a dostanete náhled v ComicSans, každé písmeno jinou barvou na divoce barevném pozadí, tak rychle pryč. Zpozornět byste měli také ve chvíli, kdy zjistíte, že byly použity nelegálně získané podklady nebo se objeví problémy – obrázek je tak barevný, že nelze s ničím sladit, obrázek není čitelný, dodavatel není schopen udělat obrázek průhledný, neví co je vektor nebo tiskárna a další dodavatelé vrací podklady pro nepoužitelnost,” vyjmenovává Eva.

Postavte váš brand na silných základech

Barbora Vlasáková

„Prezentujete-li se v online světě, nezapomeňte na to, že vizuální styl musí respektovat vás,” vyzývá Barbora Vlasáková, grafička i webařka, která navrhuje vizuální identitu, pomáhá tvořit značku, anebo připravuje grafické návrhy pro tisk i web. 

Podle Báry je zapamatovatelnost a důslednost v používání vašeho brandu klíčová, ale stojí na vás samotných, proto by mělo být při tvorbě vizuální identity tím úplně prvním krokem zamyslet se nad svou osobností a udělat si inventuru vašeho podnikání.

„Prostě si sepište, kdo jste, co děláte, pro koho to děláte a proč. Nebojte se jít trochu do hloubky a vytáhnout na světlo, co pohání vaše podnikání. Pokud začínáte hoďte na papír ideální stav. Vyjde vám z toho v podstatě krátký příběh,” popisuje Barbora. 

Druhým krokem je podle ní vybrat si na základě této úvodní rozvahy svou hlavní barvu. „Takže jste-li dračice, která klientovi obrátí život vzhůru nohama sáhnete pravděpodobně po intenzivních a sytých odstínech. Pokud jste něžná a pečující, často vám bude spíš vyhovovat pastelový odstín. Není to samozřejmě univerzální pravidlo. Dobrý grafik vám pomůže najít to pravé pro vás, pokud tápete,” říká Bára.

Zároveň upozorňuje, ať nepodléháte iluzi, že potřebujete barev aspoň pět. „Zůstaňte u jednoduchosti jedna hlavní barva a jedna doplňková. Podobným způsobem budete vybírat písmo a pak i třeba ilustrační fotografie, pokud zatím nemáte svého grafika,” uzavírá Barbora.

Jakou vizuální podobu má vaše podnikání? Čím jste jednoduše rozeznatelní a zapamatovatelní? Podělte se, co se vám osvědčilo nebo co naopak nebylo to pravé ořechové, v komentářích na facebookové stránce magazínu.