Chcete se odlišit od konkurence? Přitahovat k sobě klienty, se kterými se vám bude dobře pracovat? Podnikat s radostí a lehkostí? Nebát se být vidět? Vydělávat? Otevřít se světu? Pokud ano, stačí vám k tomu jediné, buďte zkrátka sami sebou. Proč je to ta nejlepší cesta v byznysu i marketingu, sdílí čtyři úspěšné ženy.

Autenticita jako základ zdravého sebevědomí

foto: Jana Štěpánková

“Autenticita je něco, s čím se rodíme, ale také to, co v průběhu života ztrácíme a opětovně nabýváme. A proto se tak často vydáváme za sebepoznáním,” říká Jana Štěpánková, life koučka pro ženy, které chtějí jít svou cestou a autorka metody GOkoučink. Autenticita je podle ní dovednost, kterou lze trénovat. “Potřebujeme totiž vědět, kým jsme a umět přijmout fakt, že to, co nás charakterizovalo ve dvaceti, už ve čtyřiceti jaksi neplatí,” vysvětluje Jana.

U žen přitom pozoruje, že obvykle na otázku, kým jsou, reagují odpovědí prezentující jednu z jejich rolí – matka, žena, účetní, podnikatelka. To však považuje za chybu. “Teprve v momentě, kdy odložíte své masky, přebytečné role, plně si uvědomíte sebe sama, své vnitřní hodnoty a svou jedinečnost, a přijmete plnou odpovědnost za svá jednání, stáváte se autentickou,” upozorňuje.

Je tak podle ní dobré si občas dopřát malou revizi svých schopností, zkušeností a hodnot: “Díky takové sebereflexi možná nezískáte přízeň všech, s nimiž si podáte ruku. Získáte ale něco mnohem cennějšího. Naleznete sebe sama, posílíte svou sebehodnotu a sebedůvěru, a tím i zdravé sebevědomí.”

A proč o to vůbec usilovat? Podle Jany je autentická žena pro své okolí uvěřitelná i důvěryhodná, pro své klienty rozpoznatelná a snadno zapamatovatelná. To ji odlišuje od konkurence. Tvoří s lehkostí, bez nutnosti o všem složitě přemýšlet. Nehraje s lidmi hry a nemá potřebu se s každým názorem ztotožnit. Lidé to poznají. Právě tuhle esenci chtějí a klienti za ni platí.

“Autentická žena ví, jaké dary může nabídnout světu, co ji dělá šťastnou, ale zná i své hranice. Dokáže požádat o pomoc stejně tak dobře, jako umí říct nevím nebo jasné ne. V tom je její největší síla,” uzavírá Jana, která ženy podporuje i ve skupině Autentická a sebevědomá.

Autentický vs. klasický byznys

foto: Poli Ševčíková

“Celý život jsem obklopena podnikateli a kdybyste se mě během dospívání zeptali, jestli budu podnikat, dočkali byste se jednoznačného nikdy,” vypráví Poli Ševčíková, mentorka Autentického Businessu. Jakmile však začala pronikat do tajů marketingu, strategií, budovala firmy a tvořila kolem sebe offline i online ženské komunity, tak začala pozorovat velký rozdíl mezi klasickým a autentickým podnikatelským modelem.

“Klasický model je o tom, že roky makáte 24 hodin denně, všechny peníze vrážíte zpět do byznysu, žijete z čínských polévek, rodina vás nevidí a pak…pak se stane ten zázrak a vy prorazíte (občas). Jenže následuje klasický business model, kdy všechno nejlépe dělá jenom šéf a tak firma končí s vyhořením šéfa,” přibližuje Poli s tím, že autentický byznys model na to jde úplně jinak – prakticky, věcně, přirozeně.

Podnikání založené na autenticitě ženy se staví podle toho, kolik na něj máme času a kolik nám musí vydělat, abychom se mohly postarat o rodinu. Nehrajeme si na velká zvířata, všechny jsme si rovny, všechny jsme totiž dokonalé v naší jedinečnosti, díky tomu také lehce delegujeme a tak rosteme. Přitahujeme si své ideální klientky tím, že jsme samy sebou, že žijeme co hlásáme, že nás baví život a podnikání. Konkurence neexistuje, protože autenticita přirozeně přitáhne ty klientky, pro které jsme nejlepší volbou,” vyjmenovává Poli, která na těchto principech vytvořila i vzdělávací a networkingovou platformu Svět podnikatelek.

Autenticita jako klíčový faktor úspěšného energetického marketingu

foto: Alessandra Lanzafame

Všechno je energie, ať už to vidíme či nevidíme, slyšíme či neslyšíme, ať už si to můžeme nebo nemůžeme osahat. My všichni máme svou osobní energii, která vibruje na určité frekvenci, a ovlivňuje ji spousta věcí – naše vzorce, limity, strachy, ale i to, kdo jsme na úrovni duše,” přibližuje energetický marketing, pro který je klíčovým faktorem autenticita, Alessandra Lanzafame, Spirituální Sales Mentorka.

“Právě vaše autentické vystupování, to, že mluvíte k vašemu publiku jako když se bavíte s nejlepší kamarádkou, že sdílíte to, co opravdu milujete a v co věříte, je právě to, co působí jako magnet na vaše spřízněné klienty. Jenže dokud máte v sobě strachy, stud a bojíte se naplno vyjadřovat to, co si myslíte, tak se nikdy neotevře plný potenciál vašeho podnikání, protože budete přitahovat klienty, kteří jsou “v pohodě”, ale ne ty, se kterými se budete opravdu milovat, a tedy i takové, kteří vám zaplatí cokoliv, co si budete přát,” vysvětluje.

To, co podnikatelé běžně nevidí, a kam podle Aless právě nastupuje ta energetická či podvědomá část, je to, že “lidé podvědomě cítí, zda jste autentičtí a pravdiví, a právě ta ne-autenticita funguje jako taková energetická zeď, skrze kterou k vám opravdu ti vaši klienti nemohou.”

Alessandra osobně na své autenticitě pracovala poslední 3 roky. “Konkrétně jsem na to šla skrze zpracovávání vzorců a toxických programů z dětství, ze kterého jsem si odnesla právě strach se naplno projevit, neboť jsem byla šikanovaná. Takže absolutní komplex méněcennosti, úzkostný strach z kritiky – bylo to až do takové míry, že u každého příspěvku jsem očekávala smršť hejtů a měla jsem u každého strach stisknout tlačítko “odeslat”,” vypráví.

“Jestliže se chcete doslova otevřít světu, vašemu publiku a spřízněným klientům, určitě pátrejte ve vašem dětství, kdy a proč jste uvěřili tomu, že se nesmíte projevit na sto procent takoví, jací jste,” vybízí Alessandra, která nyní pomáhá ženám aktivovat milionovou verzi jejich podnikání a nakopnout prodeje do vesmíru.

Autentický marketing

foto: Petra Rybková

Proč mi ten marketing nefunguje?” zeptala se charismatická dáma na prvním setkání. Oslovila mě, abych jí pomohla rozproudit propagaci jejich koučovacích balíčků. A nějak to pořád nebylo ono. Měla hezkou grafiku. Uměla skvěle psát. Nabídka zajímavá. Přes to všechno její byznys prakticky stagnoval. A na třetím setkání jsme objevily, proč,” vypráví Petra Rybková, mentorka a markeťačka s citem pro slova a autorka knihy Silná slova.

Petra zastává názor, že pokud to v podnikání nebudete opravdu vy, nikdy to nebude fungovat. “Dáma z konzultace se sice snažila rozjet koučovací živnost. Ve skutečnosti však silně toužila po něčem jiném. Po nocích sjížděla videa a články o upcyclingu oblečení. Studovala návrhářství a celý život toužila tvořit šaty. Ve skutečnosti vůbec nechtěla být koučkou. Proto její marketing neměl šanci na úspěch,” pokračuje Petra s tím, že se vše změnilo až v momentě, kdy to začala být opravdu ona.

“Autenticita není jenom nějaké klišé. Ve skutečnosti je to faktor, který dnes může rozhodnout o (ne)úspěchu vašeho podnikání. O tom, zda vám lidé budou věřit a zda si od vás něco koupí,” vysvětluje a zmiňuje paralelu s tím, když na vás někdo hraje divadlo. “Většinou to poznáte. V autentickém marketingu to funguje podobně. Jen o tom divadle častokrát nevíte ani vy sama.”

Souvisí to podle ní s tím, že se v dětství učíme něco hrát,  předstírat, aby nás okolí mělo rádo, abychom zapadli do kolektivu, vyhověli rodičům a společnosti, abychom si získali lásku někoho, na kom nám záleží. Pod celým tím divadlem se trochu vytratilo, kým doopravdy jsme – a častokrát to nevíme ani v dospělosti.

“A právě podnikání je jednou z nejlepších cest, jak sebe sama znovu objevit,” zdůrazňuje Petra, podle níž si v určité fázi podnikání musí každá podnikatelka položit tyto otázky:

  • Jak to vidím já?
  • Jaké jsou moje hodnoty?
  • Co chci já předat světu?
  • Co mě skutečně naplňuje?
  • Jaká doopravdy jsem?
  • Jsem ochotna být opravdu vidět, přijmout kritiku, být občas “moc”, ukázat se v plné palbě, i když se to někomu nebude líbit?

“Proto říkám, že podnikání je nejlepším trenažérem osobního růstu. Proto se svými klientkami jdu v rozhovorech a konzultacích opravdu do hloubky. Ještě než se pustíme do textů, postů, komunikace, řešíme samotnou ženu v jejich podnikatelských šatech,” přibližuje Petra, podle které je autentické podnikání skvělý nástroj, jak znovu najít cestu sama k sobě a esenci tohoto “Já” potom přetavit do marketingu, do komunikace, do webu, textů, fotek i samotných služeb.

“Protože největší poklady, které udělají z vašeho podnikání krásný byznys,  nenajdete v dalším kurzu, další knize, u dalšího mentora. To vše vás může krásně podpořit. Ale tou nejsilnější esencí pro svůj byznys jste stejně vy sami,” uzavírá Petra.

Daří se vám naplno projevovat autenticitu v podnikání? Co vám to přineslo? Nebo vám funguje byznys založený na jiných principech? Podělte se v komentářích na facebookové stránce magazínu.

O autorce: Jana Pokorná

Jana je zakladatelka magazínu. Dává v něm prostor úspěšným podnikatelkám, aby inspirovaly jiné ženy svými příběhy a sdílely užitečné know-how. Natáčí s nimi videorozhovory nebo připravuje články na vybraná témata. Využívá k tomu své zkušenosti z médií, kde působila jako televizní a online redaktorka. Wonline je proto také místem, kde si mohou ženy otestovat komunikaci směrem k veřejnosti, a zároveň tak udělat krok do větších médií.