Sólo-podnikání, na volné noze nebo pod vlastní značkou, kterou může být i vaše jméno, je většinou one (wo)man show. A vyžaduje tak neustálou práci na sobě i byznysu. Jak jej rozvíjet a stát se lepší podnikatelkou? Čtyři ženy vám z jejich vlastní expertízy doporučí oblasti, na které je dobré se zaměřit. Ať už jde o strategii, důvody proč podnikáte, bezchybnou sebeprezentaci nebo sebevyjádření a komunikaci.

Mějte strategii

Lucie Dědková

„Pokud chcete své podnikání kamkoliv posouvat, začněte důkladným zmapováním současného stavu,“ doporučuje podnikatelská mentorka Lucie Dědková. Je podle ní potřeba vědět nejen kolik máte klientů, odkud se o vás dozvídají nebo jak nakupují, ale také se podívat na vaše podmínky pro podnikání, třeba kolik času máte na práci a jak je rozložená mezi marketing, prodej, administrativu a práci pro klienty.

„S mými klienty se pouštím i do osobnějších otázek – jak rychle potřebujete vydělávat, můžete si dovolit měsíc na revizi podnikání bez příjmů, jak vás podporuje rodina, můžete si dovolit pracovat nějaký čas intenzivněji?” vyjmenovává Lucie.

Čím přesněji podle ní totiž máte zmapováno, tím snadněji si najdete strategii, která funguje. Roli v tom hraje i to, čeho chcete dosáhnout: „Napište si, kolik budete vydělávat, jakým způsobem budete trávit pracovní čas, jaké projekty vás baví a naplňují, kolik času budete pracovat, kde budete pracovat, jestli sami nebo v týmu, koho k sobě máte, jakou máte podporu, jak vám je mimo podnikání.“

A na závěr Lucie doporučuje vyšetřit si čas a promyslet, co je potřeba udělat, abyste se dostaly od ‚teď‘ k ‚čeho chcete dosáhnout‘. „Hledejte takovou strategii, která bude s vámi v souladu. Inspirujte se u ostatních podnikatelů, ale nedělejte nic, co je vám proti srsti. Využívejte zdroje, které už máte a hledejte způsoby, jak se dostat k dalším, např. reklama pro získání kontaktů, nová služba pro získání peněz atd.

„A pokud si nejste jistí, využijte byznys mentora. Najít je můžete třeba ve vyhledávači Společně nahoru,“ uzavírá mentorka, která pomáhá podnikatelům na volné noze s nastavením online strategie pro úspěšné podnikání tak, aby jim přinášelo královské peníze a radost.

Vyjasněte si svá proč

Jasmina Bosanacová

„Za mě lepší podnikatelku dělá to, že si vyjasní své silné proč,“ myslí si Jasmina Bosanacová, mentorka pro ženy s e-shopem. Znamená to podle ní jak osobní důvody, jako je představa, jaký život chce žít a podnikání ji k tomu může pomoci.

Zároveň je dobré mít silné proč i pro zákazníka. „Je důležité přesně vědět, jak mu pomáháte, co se v jeho životě může změnit tím, že od vás nakoupí. A u žen, které mají e-shopy ještě proč má váš produkt nakoupit právě u vás,“ vysvětluje.

Když si tohle podle Jasminy ujasníte a potom stále dokola komunikujete, můžete e-shop posunout o obrovský kus dopředu. „Už to není jen o tom vystavit produkty a čekat. Ale o samotné akci – aktivně hledat, komu mohu pomoci, mluvit o tom na sítích nebo v médiích, psát blog nebo hodnotný e-mailový obsah,“ říká Jasmina, která se věnuje jak ženám, které e-shop plánují, tak i těm, které ho už mají a hledají podporu zkušené e-shopařky.

Pozor na pravopisné chyby – snižují vaši důvěryhodnost

Alžběta Vintrová

„Pokud své podnikání prezentujete i prostřednictvím textů – ať už jsou to příspěvky na sociálních sítích, blogové články, web, plakáty, letáky, nebo vizitky – dávejte si pozor, aby v nich nebyly chyby,“ varuje Alžběta Vintrová z pozice korektorky, copywriterky a pravopisné apoštolky, která pomáhá podnikatelkám ovládnout češtinu, aby se pravopisný vlk nažral, ale koza osobitého stylu zůstala celá.

Podle Alžběty to, jak se umíte vyjadřovat, dotváří vaši image a nepřímo to vypovídá o vašem přístupu k práci. „Když mluvíte o profesionalitě a pečlivosti, a přitom máte v každé druhé větě hrubku, čtenáři vám neuvěří. Pokud chcete být vnímány jako profesionálky, měla by tomu odpovídat nejen vaše hodinová sazba, ale i úroveň sebeprezentace,“ myslí si.

A opravdu podle ní nestačí, když je i s chybami docela rozumět, co jste chtěly říct.

„Texty s chybami jsou jako propocené oblečení. Tak nějak přibližně sice plní svou funkci, ale mezi lidi se v nich nechodí.“

Alžběta doporučuje nevymlouvat se ani na autenticitu: „Pod její hlavičkou můžete používat nespisovná slova, vulgarismy nebo smajlíky, ale ne překlepy a hrubky. Když budou vaše texty bez chyb, svět se nestane lepším místem. Ale zlepší to vaši image, a tak přitáhnete víc zákazníků.“

Vracejte se k tomu, kým jste. A mějte v tom jasno

Petra Rybková

„Dnešní možnosti podnikání jsou úžasné. Své projekty stavíme na tom, co nás baví, dává nám smysl. Vyjadřujeme tak kým jsme, čemu věříme a k jaké změně chceme přispět,“ všímá si mentorka sebe-vyjádření a komunikace Petra Rybková.

„Nehledejte v tom nic vzletného,“ nabádá, „váš přínos může (a měl by být) být velice praktický. A vy s ním potřebujete být v neustálém kontaktu.“ Jak na to? Petra radí:

  • Udělejte si jasnou představu o přínosu vašeho podnikání. A průběžně se k němu vracejte. Ujasněte si prakticky, co se díky spolupráci s vámi stane.
  • Stůjte hrdě za touto proměnou a jasně jí komunikujte ven.
  • Nenechte jí zaniknout v hromadě dalších nápadů, myšlenek a idejí, které kolem vás létají.

„Na této jedné myšlence potom krásně postavíte silnou značku, zapamatovatelnou komunikaci, produkty/služby, které přesně pokrývají sny a potřeby klientů. Tohle je to “něco,” co vás odlišuje od celého pole podnikatelů kolem. Jiskra, myšlenka, leitmotiv. To vaše,“ přibližuje.

Sama v praxi pracuje s úžasnými lidmi, lídry a podnikateli, kteří chtějí být pořádně vidět a slyšet, vyprávět svůj příběh a zanechat zde stopu prostřednictvím svého podnikání. „Pro své okolí jsou velkým přínosem, ale z jejich komunikace to nepoznáte. V jejich značkách chybí podstata toho, v čem je jejich práce výjimečná. Snaží se říct spoustu věcí najednou a celé to tak nějak nefunguje,“ sdílí Petra.

Důvodů vidí hned několik – nízká důvěra v sebe, potlačená schopnost projevit se z plných plic, nejasno v tom, co vlastně chcete říct, vyčerpání ze všech podnětů a možností, které se na vás valí, blbá nebo žádná strategie. „S tím vším můžeme společně pracovat. A když se potkáme, první otázka, kterou ode mě uslyšíte, bude, kým jste?“ uzavírá Petra.

Ve kterém ze čtyř zmíněných přístupů máte rezervy? Na co cítíte, že je třeba se zaměřit? Co se vám už osvědčilo? Podělte se v komentáři na facebookové stránce magazínu