Jak může tvorba obsahu podpořit budování vaší osobní značky, která je tak důležitá v podnikání? Čtyři specialistky na obsahový marketing a PR přibližují různé možnosti a sdílí tipy, jak na to. Ať už zvolíte cestu rozhovorů, moderování na nové síti Clubhouse, tvorbu vlastního blogu optimalizovaného pro vyhledávače, nebo cokoliv dalšího, základním kamenem je vědět proč a pro koho to děláte. 

Natáčejte (video)rozhovory

Jana Pokorná – foto: Dana Ostrovská

„Zajímavým a pro čtenáře, posluchače nebo diváky lehce stravitelným je obsah ve formě rozhovoru. Pro budování osobní značky je to skvělá příležitost, ať už pokládá někdo otázky vám nebo jste to přímo vy, kdo si zve hosty,” říká Jana Pokorná, PR konzultantka a zakladatelka magazínu Wonline, pro který pravidelně natáčí videorozhovory s úspěšnými ženami.

Díky obsahu, jakým je rozhovor, podle ní lépe navážete vztah s publikem, protože poskytuje prostor pro vaše názory, příběh i know-how v jednom. Lidé vás mohou poznat blíže než prostřednictvím článku, ve kterém svým vyjádřením spíše potvrzujete informace psané autorem. 

„Na co byste měli myslet jak v pozici dotazovaného, tak v pozici tazatele je, že z žurnalistického hlediska rozhovor není “pokec o všem”, ale má své téma a strukturu. Rozhovor nezvzniká, aby host dostal co nejvíc prostoru, ale aby informace byly zajímavé a užitečné pro publikum. A aby plnil tento účel, vyžaduje přípravu,” upozorňuje Jana.

Rozdíl přitom vidí také ve formě rozhovoru. „Zatímco audio nebo videorozhovor zprostředkovává posluchačům nebo divákům také vjemy z vašeho hlasu nebo vystupování, a je tak náročnější na vaše rétorické schopnosti i řeč těla, psaný rozhovor je postavený výhradně na nosných myšlenkách,” říká Jana, která obvykle z videorozhovoru použije do psané podoby méně než polovinu sdělení, a to ještě upravenou do čtivé podoby maximálně podporující zájem čtenářů i expertizu zpovídaného. 

Moderujte na Clubhouse

Daniela Podolková

„Hlavní přínos Clubhousu vidím jednoznačně v tom, že se kromě posílení osobní značky snadno dozvíte, jaké problémy lidé aktuálně řeší, jak se cítí a s čím jim můžete pomoci,“ říká Daniela Podolková, PR specialistka a zakladatelka projektu Úspěšnou ženou. To oceníte nejen v začátcích podnikání, ale i ve fázi restartování vašeho byznysu nebo když vytváříte novou nabídku produktů či služeb.

„Pokud chcete Clubhouse využít na maximum, ujasněte si váš cíl a začněte co nejdříve moderovat vlastní růmky. Lidé si vás tak snáze všimnou a zapamatují, posílíte vaši důvěryhodnost a vybudujete si pozici odborníka v oblasti, ve které se cítíte jako ryba ve vodě,“ říká Daniela a přidává sedm tipů pro úspěšné moderování růmek.

  • Clubhouse se jako nástroj pro budování osobní značky hodí pro všechny oblasti podnikání, ať už podnikáte ve službách, nebo nabízíte produkty. Na nic proto nečekejte a pusťte se do toho.
  • Pokud vám přijde samostatné moderování jako velké sousto, nejprve se osmělte a choďte do cizích růmek a aktivně tam diskutujte. Případně se na začátku domluvte s někým, kdo má s Clubhouse větší zkušenosti než vy, a moderujte růmky spolu.
  • Při výběru hostů si dejte pozor, aby s vámi ladili. Já se například snažím s každým si předem zavolat a domluvit se na obsahu dané růmky.
  • Pravidelně se ptejte na zpětnou vazbu, abyste se posouvali kupředu.
  • Buďte autentičtí a sdílejte vaše zkušenosti.
  • Nebojte se oslovit jako hosty špičky z vašeho oboru.  
  • Na růmku se vždy dobře připravte. Základem je znát jména hostů, v čem jsou dobří a jak lidem pomáhají. Doporučuji si také sepsat základní otázky, o kterých se budete se svými hosty bavit.

„Růmky můžete na Clubhousu zakládat buď pod svým jménem, nebo pod klubem. Pokud ještě nemáte vybudovanou svoji komunitu sledujících, vyberte si na začátek nějaký větší nebo známější klub a domluvte se na růmce tam. Výborně funguje například Hvězdný klub Ingrid Dach, kam také přispívám,” doporučuje Daniela. 

Pište blog a optimalizujte obsah pro SEO

Eva Váňová

Budování osobního brandu je dlouhodobější záležitost a psaní blogu vás v tom dokáže krásně podpořit. Články můžete sdílet, i opakovaně, na svých komunikačních kanálech a pokud zaujmou, budou se šířit dál organicky,” říká Eva Váňová, copywriterka, která vidí vaši jedinečnost.

Zároveň upozorňuje na SEO, které je důležité, aby články nezapadly v hlubinách internetu a byly stále dohledatelné ve vyhledávačích. „Stejně jako dobré jméno a povědomí o značce, ani SEO nejde zapnout ze dne na den, ale pracuje se na něm dlouhodobě. Při tvorbě obsahu je SEO užitečnou pomůckou, která navádí jako chytrá mapa. Pomáhá hledat nová témata článků, říká, jaká slova čtenáři a zákazníci používají, radí při vymýšlení nadpisu, psaní článků i jejich vzájemném propojení,” přibližuje Eva. 

SEO podle ní není jen o klíčových slovech nebo správném pluginu, ale o pochopení cílové skupiny a jejím chování na vyhledávačích, a hlavně o tvorbě užitečného obsahu, který pak uspěje i jinde. „Pro mě je SEO o propojení se čtenářem a touze sdílet, předávat a budovat vztah. Učí vás dívat na svůj obsah očima čtenářů a psát tak, aby chtěli číst,” sdílí Eva, která tento přístup předává i v online kurzu Blog&SEO.

„Na svém blogu pěstuju SEO už roky. Výsledkem je, že mi přicházejí poptávky od ideálních zákazníků zcela organicky. Můžu se věnovat svým klientům a budování značky jinými způsoby, třeba v mé skupině Naučte se psát copywritersky,” uzavírá Eva. 

Pracujte s obsahem strategicky

Kristýna Maková – foto: Mia Křížková

„Při práci s obsahem je důležité začít u svého vlastního nastavení – pojmenujte si a stanovte cíl. Znáte to, když nevíte, kam jdete, jak tam máte dojít?! Od toho se pak odvíjí váš plán nebo strategie, jak s obsahem pracovat, aby podpořil vaši osobní značku, aby podpořil prodej vašich služeb a produktů, protože právě na ten má být váš obsah také smysluplně navázaný,” říká specialistka obsahového marketingu Kristýna Maková.

Základem je podle ní vždy web. „Pečujte o něj. Web je vaše zázemí, protože tady určujete pravidla a nemusíte tu řešit algoritmy, které příspěvek ukážou více nebo méně lidem,” nabádá Kristýna s tím, že web potřebuje péči a taky to, abyste ho propagovali a dali o něm vědět světu, aby vám tam chodili návštěvníci. 

Zabývá se tím i v online programu Těší mě, jsem váš obsah. A několik základních tipů, jak přistupovat ke tvoření obsahu, aby vám to dávalo smysl, sdílí i tady:

  • Vnímejte svůj obsah jako investici, která se zhodnocuje časem. I kdybyste publikovali jen jeden článek nebo jedno video za měsíc, postupně se to hezky nastřádá.
  • Uvědomte si, že obsah je první krok vaší péče o zákazníky v online světě. Díky obsahu mají lidé možnost vás poznat. Když budete konzistentní a autentičtí, přijdou za vámi takoví klienti, se kterými se vám bude hezky spolupracovat, kterým bude radost prodávat.
  • Přemýšlejte o obsahu jako o pomocníkovi při budování vztahu s vašimi zákazníky a klienty. Tvořte obsah tak, aby vás to těšilo a zároveň to bylo zajímavé a užitečné pro ně.

„Při tvoření obsahu můžete navazovat i spolupráce s dalšími odborníky a autory. Výběr zajímavých témat nebo rozhovory s lidmi z oboru i dalšími specialisty můžou v budování značky podpořit i vás samotné,” připomíná Kristýna.

Tvoříte pravidelně obsah na podporu vaší osobní značky i celého podnikání? Co se vám osvědčilo a co pro vás naopak nebylo tou pravou cestou? Podělte se v komentáři na facebookové stránce magazínu.

O autorce: Jana Pokorná

Jana je zakladatelka magazínu. Dává v něm prostor úspěšným podnikatelkám, aby inspirovaly jiné ženy svými příběhy a sdílely užitečné know-how. Natáčí s nimi videorozhovory nebo připravuje články na vybraná témata. Využívá k tomu své zkušenosti z médií, kde působila jako televizní a online redaktorka. Wonline je proto také místem, kde si mohou ženy otestovat komunikaci směrem k veřejnosti, a zároveň tak udělat krok do větších médií.