Texty související s podnikáním nepíšete pro své ego, ale pro zákazníky. Ti jim mají rozumět, u nich musí vzbudit přání vlastnit váš produkt nebo si u vás objednat službu. Na tom se shodují čtyři copywriterky, které se podělily o tipy a rady, jak na to. Mohou se vám hodit, když si texty na web, prodejní stránky nebo sociální sítě píšete – jako většina sólo-podnikatelů – sami.
Víte, co si vaši klienti přejí?
Nabízíte stále svůj produkt nebo službu jako balíček jejich vlastností? Zbystřete a zamyslete se nad skutečnou motivací nakupujících.
„Cílem účastníka k absolvování online kurzu není devět lekcí, podporující facebooková skupina nebo že se může připojit na Zoom. Cílem může být zvýšení sebevědomí a vydělat víc peněz,“ vysvětluje obsahová specialistka a markeťačka Hana Slabinová s tím, že za touto motivací se nakonec skrývá vysněná chata nebo zabezpečená rodina. Ten kurz je jen cesta, jak si může své sny splnit.
Ukažte svým klientům, že jim rozumíte a nabízíte jim řešení, vrátí se vám to. „Když kupuji auto, chci svobodu. Zajet si na skvělá místa, kdy mě napadne. Dostat se tam za kratší čas. Nezávislost na jízdním řádu. Bezpečí. Nekupuji výhřev sedaček, tempomat a senzory. Při hledání chalupy na dovolenou s partnerem chci místo, kde budeme mít čas jen sami na sebe. Velkou postel. Pohodu a romantiku. Už tak mě nezajímá 15 metrů čtverečních, že jsou tam lžičky a záchod,“ uvádí Hana hned dva příklady z praxe.
Neznamená to, že máte popis vlastností úplně vynechat. „Soustřeďte se však na výhody. Měly by být na prvním místě,“ zdůrazňuje copywriterka.
Odkud čerpat informace o zákaznících?
„Pište pro zákazníky.“ To se lehko řekne, ale kde vzít informace o zákaznících, když nemáte měsíce času a spoustu peněz na výzkum? Copywriterka Bára, která tvoří božské texty na weby, prozradila své čtyři zdroje, kde bere informace o zákaznících. Sama je při své práci používá. „Mnohokrát mi odhalily, co zákazníci řeší, jak vybírají daný produkt a co se jim na něm (ne)líbí,“ prozrazuje.
- Recenze. Zákazníci v nich popisují, proč si váš produkt vybrali a co na něm oceňují. „Třeba že pánev nepřipéká, boty netlačí a doplněk stravy zachránil zničené vlasy,“ uvádí Bára Nováková příklady z praxe.
- Tematické diskuze a skupiny. Facebook, Mimibazar a oborová fóra jsou zlatý důl informací. „Já tam třeba zjistila, že kojicí polštáře si ženy kupují ještě před porodem, protože se s nimi líp spí. A že nejlepší jsou ty plněné kuličkami,“ vysvětluje Bára.
- Vaše zákaznická podpora. Nebo kdokoliv, kdo u vás ve firmě komunikuje se zákazníky. Zajímejte se, na co se zákazníci ptají, jací jsou, co je štve a čemu nerozumí.
- Telefon. No ano, zavolejte zákazníkům nebo jim napište. „Že je nechcete otravovat? Toho se nebojte,“ zahání obavy copywriterka s tím, že na ni si udělali čas i velmi vytížení lidé a prozradili jí, jak postupují při výběru produktu nebo služby a jaké informace jim chybí.
Zjištěné informace si zkompletujte a získáte tak ucelený obraz o tom, co řeší váš typický zákazník a jaké informace ho zajímají. S těmito podklady už pak vytvoříte užitečný a přesvědčivý text.
Nepište o sobě, pište pro zákazníka
V textu se orientujte na zákazníka. S čím mu to pomůže? Co mu to přinese? Jak mu to zlepší život? Jak mu to vyřeší problém?. „Vy osobně, tedy alespoň v byznyse, nikoho nezajímáte,“ je upřímná copywriterka Hana Grmelová.
Není to jednoduché, ale dá se to natrénovat. „Postavte si před sebe nějaký objekt – kytku, obrázek nebo cokoliv, co vám pomůže ztvárnit a představit si svého ideálního klienta. Pojmenujte ji, například Karla, a zosobněte si ji,“ dává tip Copyhanka.
„Co asi Karla právě řeší? Čeho se bojí? Jakou má povahu a jak jí svou službou nebo produktem můžete pomoct? Klaďte si o Karle otázky a odpovídejte si na ně. Zaměřte na ni veškerou svou pozornost,“ radí Hana, jak psát jasné a výstižné texty, které přímo oslovují zákazníky a přináší jim prospěch. „Ze začátku mi to přišlo legrační, ale zjistila jsem, že mi to pomáhá jim naservírovat přímo to, pro co si přišli,“ uzavírá copywriterka.
Titulek je král

foto: Iva Endrychová
Kromě toho pro koho píšete, je potřeba mít na paměti i co píšete. „Jinak textujete prodejní stránku webu, jinak příspěvek na blog a jinak newsletter,“ říká copywriterka Iva Endrychová. Všechny texty však mají jedno společné – titulek. To je to, co rozhoduje, zda vám zákazník věnuje svůj čas, potažmo peníze. „Pokud titulkem nezaujmete, zákazník odejde a vy neprodáte,“ varuje copywriterka, s tím, že je to stejné jako u novinových textů. Titulek musí být pravdivý a naznačovat co text obsahuje.
Ze zkušenosti copywriterů vyplývá, že délka titulku by měla být 50 až 70 znaků. Ale není to dogma. I kratším titulkem můžete otevřít peněženku zákazníka. Už při psaní titulku myslete na to, pro koho titulek píšete a co je cílem textu.
Z titulku musí být hned jasné, s čím zákazníkovi pomůžete. Titulek musí být akční, obsahovat slovesa, lákat k dalšímu čtení. „Já osobně titulkem začínám. Slouží mi tak trochu jako vodítko o čem to chci vlastně psát a čím chci klienta navnadit,“ vysvětluje Iva, které dříve pracovala jako novinářka . „Na konci se znovu zamyslím nad cílem textu a osobou čtenáře, pro kterého je určen. Znovu popřemýšlím o zvolených slovech, zda odpovídají dané cílové skupině,“ popisuje s tím, že finální titulek ladí klidně několik minut.
Dobrým tipem také je, poradit se o titulku s někým. Nápady na titulky si sepište přehledně pod sebe, a pak každý z nich zhodnoťte. Osloví cílovou skupinu? Neslibuje něco, co v textu není? Obsahuje klíčové vyhledávané slovo? Nejsou to jen floskule? Láká k přečtení? A z návrhů vyberte finální titulek.
Přestal titulek fungovat? Změňte ho. Tak jako se měníte vy, mění se i preference vašich zákazníků. „Mezi námořníky se říká, že žádná loď není hotová, dokud se netříští o skaliska. Stejné je to i s titulky a texty vůbec,“ směje se copywriterka.
Máte nějaké triky, jak psát lepší prodejní texty? Kde zjišťujete informace o svých zákaznících? Co vám dělá při psaní největší problémy? Pojďte s námi o tvorbě textů diskutovat do komentářů na Facebooku.