Web je mnohdy první místo, kde se s vámi zákazník v současné době potká. Chcete-li zapůsobit, je třeba věnovat tomuto prostoru plnou pozornost. Jak ale začít? Na koho se obrátit? Co si připravit? A na co všechno myslet při výběru toho správného odborníka, který vám s webem pomůže? Pět webařek se spojilo a mají pro vás užitečné rady.
1. Ujasněte si strategii
Na úplném začátku je důležité si uvědomit, co od webu vlastně očekáváte. Budete tam sbírat kontakty? Prodávat produkty nebo služby? Nebo je to jen „vizitka“ do začátku? “Všechny tyto možnosti jsou v pořádku, ale je dobré si je ujasnit předem, protože budete pro každou stavět trochu jiný web,” říká grafička a webařka Barbora Vlasáková.
Dalším krokem je podle ní příprava vizuální identity. “Pokud zatím žádnou nemáte, bude potřeba si alespoň ujasnit barvy, písma a celkové vyznění. Často je to i o ujasnění cílové skupiny a hlavně toho, jak chcete na „své“ lidi působit. Jste něžná pečovatelka nebo podnikatelská dračice? I to by váš web měl umět vystihnout,” říká Barbora, která tvoří weby i vizuální identitu na míru.
Třetí krok spočívá v tom, že začnete pracovat na obsahu. “Vaše texty a obrázky by měly být hlavně kvalitní a autentické. Kvalitní obsah vás odliší velmi. Internet je plný „plytkého“ obsahu. Využijte této šance zazářit,” doporučuje Barbora s tím, že projdete-li těmito třemi základními kroky, je třeba nasadit to celé na web.
“Spousta z vás to zvládne samostatně, ale dobrý webař vás posune na další level. Nejen že vám pomůže si ujasnit strategii a mnohdy i obsah vašeho webu, ale protože má spoustu zkušeností, tak pro něj bude mnohem snadnější váš web strukturovat,” uzavírá Barbora s tím, že ideální web vám sedne jako šaty na míru. V těch uděláte ten nejlepší první dojem.
2. Najděte si svého odborníka
Web můžete zvládnout vytvořit svépomocí nebo se obrátíte na odborníka. Jak najít toho pravého? “Nemáte-li v hledáčku webaře, kterého pro svůj projekt chcete, budete nejspíš dělat “výběrové řízení”. Je důležité, abyste si sedli i po lidské stránce – spolupráce bude o to příjemnější,” uvádí webdesignérka Hedviga Nosáľová věnující se tvorbě, pronájmu, údržbě webových stránek, konzultacím i mentoringu.
Mezi další věci, na které byste se měli podle Hedvigy u webařů zaměřit, je také jeho portfolio a vlastní web. “Pokud na něm najdete zásadní nefunkčnosti a nedokonalosti, vyřaďte jej ze svého seznamu,” říká webdesignérka. Dále doporučuje zaměřit se na způsob komunikace, na služby, které nabízí. “Pokud nabízí tvorbu webu, a k tomu SEO, PPC, je zřejmé, že bude vědět od každého trochu, ale nic dokonale,” uvádí s tím, ať věnujete pozornost také tomu, zda nabízí údržbu a další navazující spolupráci.
Zajímavé mohou být také další aktivity člověka, kterého hledáte pro vytvoření webu např. vlastní články, rozhovory, kurzy nebo podpůrné skupiny. “A samozřejmě vás bude zajímat také cena. Jasné cenové balíčky by pro vás přitom měly být stopkou, pokud chcete řešení na míru,” uzavírá Hedviga, která vás dokáže nasměrovat i při tvorbě webu svépomocí v její skupině nebo jako moderátorka české a slovenské komunity Divi.
3. Zvolte si webdesignéra
“S vybíráním webaře začněte ještě dřív, než vás to vůbec napadne,” nabádá Bára Vlášková, která kompletně vytváří webové stránky pro podnikatelky ve službách. “Sledujte ho, čtěte jeho blog, zavolejte si. Zjistěte, zda se zabývá právě tou oblastí webu, kterou potřebujete,” dodává.
Upozorňuje přitom, že příprava webu od prvního kontaktu do začátku tvorby může chvíli trvat. “Nejspíš budete muset dodat brandové barvy a písmo, nechat nafotit fotografie, posbírat reference od vašich klientů, nebo si promyslet, s kým chcete pracovat na textech. Poraďte se s odborníkem, co a jak konkrétně potřebuje,” říká a jako závěrečný tip pro ty, kteří chtějí mít opravdu dobrý web přidává radu: “Nezadávejte tvorbu webu grafikovi nebo programátorovi. Potřebujete průvodce, který má komplexní pohled a všechny stránky jeho vzniku zajistí, tedy webdesignéra.”
4. Zvažte technické řešení
Na začátku tvorby webu je stěžejní také volba redakčního systému nebo platformy, na které se web bude stavět. “Za sebe mohu doporučit WordPress. Oproti ostatním řešením je finančně výhodnější. Na začátku sice můžete zaplatit větší částku za tvorbu webu od profíka, žádné další náklady kromě webhostingu vás ale už nečekají,” upozorňuje webdesignérka Lucie Nohynková a dodává, že oproti WordPressu vyžadují řešení jako např. Wix, Mioweb, Webnode a další pravidelnou platbu každý měsíc nebo rok. A ta se může postupně i navyšovat.
“Ze své zkušenosti mohu říct, že možnost úpravy informací na webu bez nutnosti znalosti programování nebo kódování je mnohdy zásadní. I když už teď víte dopředu, že si web sama spravovat nechcete, vždycky je dobré tu možnost mít,” říká Lucie a dodává, že doporučuje stavět web na šabloně, nikoliv nechat si web nakódovat na míru. “Zvolte placenou šablonu, která má pravidelné aktualizace a možnost podpory. Jedním z mých tipů je šablona Divi, která je velmi flexibilní a v podstatě se na ní dá postavit jakýkoliv web,” říká.
Pokud si nejste jisti, jak celý proces tvorby webu proběhne, doporučuje Lucie domluvit si konzultaci s profíkem, který vás celým procesem provede a dá rady a tipy i na další náležitosti jako je například volba hostingu.
5. Zaměřte se na obsah
Víte, co je na webu ze všeho nejdůležitější pro návštěvníky i vyhledávače? Jeho obsah. “Právě obsah můžete navrhnout pro svůj web nejlépe vy sami, nikdo přece nezná vaše podnikání lépe než vy,” radí Magdaléna Boušková, která tvoří weby od přípravy podkladů, přes design a strukturu až po spuštění.
Ze své praxe Magdaléna doporučuje univerzální osnovu, podle které obsah webu snadno vytvoříte:
- Jako úvodní obrazovku webu dejte velkou fotografii, na které jste vy (foceno profesionálním fotografem), nebo originální obrázek něčeho, co vystihuje váš byznys. K fotce vytvořte krátký titulek, který říká hlavní benefit vaší služby, a podtitulek, který dovysvětlí, co přesně nabízíte. A pod tím tzv. CTA (call-to-action) tlačítko, které návštěvníky vybídne k akci (např. Objednat konzultaci zdarma).
- Sepište stručně tři přidané hodnoty vašich služeb – proč si je mají lidé od vás koupit, co jim to přinese. Ke každému benefitu najděte ikonku. Mnohem lépe pak návštěvník informaci vnímá.
- Zkuste stručně popsat co právě teď trápí člověka, který vaši službu hledá. Vžijte se do jeho pocitů, s čím se potýká?
- Teď je ten pravý čas nabídnout mu vaše řešení na jeho problém. Přesvědčte ho, že se mu tím úplně všechno vyřeší. Zveřejněte i ceny, ale hlavně opakujte všechny přínosy pro něj.
- Ukažte lidem postup vaší práce. Ve třech nebo čtyřech krocích předveďte, jak bude vypadat spolupráce s vámi od začátku až do konce.
- Lidé dají na zkušenosti ostatních, ukažte pomocí referencí, co o vás říkají vaši spokojení zákazníci. Nejlépe i s jejich jmény a malou fotkou.
- Ukažte lidem, co umíte, než si koupí vaši službu. Nabídněte jim něco opravdu kvalitního zdarma (volně nebo za e-mail).
- Řekněte návštěvníkům webu svůj příběh s pěknou fotkou. Toto pište uvolněněji, dejte tam něco ze sebe.
- Využijte možnost blogu. Pište pravidelně rady a tipy ze svého oboru, ocení to i vyhledávače.
- Na závěr uveďte kontakty na sebe včetně sociálních sítí. Nezapomeňte na sídlo a IČO, je to povinný údaj na webu.
“Nenabízejte na webu jen své služby, poskytněte návštěvníkům kousek svého know-how, dejte jim cenné rady a tipy v oblasti svého podnikání,” shrnuje Magdaléna. Podle ní vás tak lidé i vyhledávače budou považovat za odborníka v oboru a vracet se k vám.
Má váš (budoucí) web vaši plnou pozornost? Co uděláte jako první, když se rozhodnete tvořit svou online prezentaci? Podělte se o své zkušenosti v diskuzi na facebookové stránce Magazínu Wonline.