Rozjet e-shop nemusíte za každou cenu sami. V začátcích a obzvlášť s dětmi to může být náročné. Čtyři ženy, které se do prodeje vlastních produktů přes internet pustily na rodičovské, sdílí tipy jak si nechat pomoct – s nastavením, správou i marketingem. 

Nebuďte na e-shop sami. Delegujte

Hanča Šormová

„Podnikání na mateřské není taková pohoda, jak to na první pohled může vypadat. Každá máma to zná: prvně je třeba oběhat děti, odcvičit vojtovku, navařit… Když není hlídání, k práci se sedá kolikrát v deset večer. V kombinaci s častým kojením je to cesta do pekel. Vydržím hodně, ale i mně rozjíždění e-shopu při dětech po půl roce začalo dohánět. K vyhoření a sesypání jsem neměla daleko,“ vypráví Hanča Šormová, máma dvou kluků, autorka knížek, designérka hraček Tuláčkův svět a majitelka hračkárny TAKARO point.

Hanča přesto od podnikání neodrazuje. Naopak sdílí radu, jak vše zvládat: „Delegujte! Bránila jsem se tomu. Z vlastní zkušeností vím, že člověk primárně důvěřuje jen sobě. A popravdě, v dnešní době nedostatku pracovních sil je náročné najít schopného člověka s podobným smýšlením. Osobně doporučuji raději počkat delší dobu, než vzít někoho nahonem,“ myslí si Hanča, která provozuje e-shop s vlastní značkou hraček i e-shop se smyslupnými hračkami jiných českých tvůrců.

Jak podle Hanči na správné delegování?

  • Delegujte to, co sami znáte, ale už dále nechcete dělat. Znáte tak časový odhad, rozumíte problematice a snadno zaškolíte.
  • Dejte dané osobě dostatečně volnou ruku, ať má prostor k práci, ať přichází s vlastními nápady.
  • Delegujte postupně. Vy se v projektu vyznáte, ale nemůžete nováčka zahltit vším, co potřebujete. Odradilo by ho to.
  • Nastavujte od začátku procesy. Rozjíždějící se e-shop je jako start-up, vše se řídí lehce chaoticky. Ale toto valení kuličky ‚coby se mělo‘ před sebou, není dlouhodobě udržitelné.
  • Mějte porady. Doporučuji spíše v duchu agilních technik. Rychlé, věcné, co už je, co je potřeba, proč to není…

Začněte s „krabicovým“ řešením e-shopu

Klára Šafránková

„Když jsem začínala s prodejem přírodních mýdel, tuhých šamponů a balzámů vlastní výroby, myslela jsem, že e-shop zvládnu sama na open source systému. Strávila jsem na tom nesčetně hodin a zjistila, že to není nic pro mě,“ popisuje Klára Šafránková, majitelka e-shopu Mýdlárna Šafrán své začátky.

Poté se k ní dostala nabídka postavení e-shopu na zakázku. „Šla jsem do toho po hlavě, protože vlastní e-shop už byl potřeba na to, abych mohla své produkty posunout více mezi lidi. Cena za vytvoření e-shopu mi přišla vyšší. Později jsem ale zjistila, že byla naopak podezřele nízká,“ vypráví o situaci, kdy e-shop vznikl, ale vzhledově a funkčně to byla spíše katastrofa.

„Zaplatila jsem 15 tisíc a pak další nižší částky za úpravy, doplňování. Navíc v té době začínalo GDPR a pán chtěl platit za další nastavení,“ říká Klára. Tehdy dostávala od ostatních rady, ať dodavateli ještě zaplatí, vše se doladí a pojede jako po másle. Zároveň ale potkala paní s úspěšným e-shopem na ‚krabicové‘ platformě.

„Váhala jsem, ale šla jsem do toho. A nemohla jsem udělat líp,“ popisuje Klára řešení, kde bylo vše skvěle přednastaveno a po úvodních administrativních úkonech už člověk jen vkládal produkty a psal články na blog. „Ale i tady je důležité si nechat poradit od odborníků, co kde a jak nastavit, aby bylo vše podle zákona. Podpora u tohoto řešení fungovala na sto procent,“ vzpomíná Klára.

„Takže se nepouštějte po hlavě do něčeho, v čem se úplně neorientujete a jděte tou nejjednodušší cestou, kde víte, že budete mít podporu lidí, kteří vážně ví, co dělají. Za mě je tedy ‚krabicové‘ řešení e-shopu nejlepší cestou pro začínající e-shopaře,“ uzavírá Klára.

Pozor, ať reklama na e-shop nespolkne celý zisk

Ludmila Vargová

„E-shop jsem zakládala na rodičovské dovolené. Postupem času, jak se začal rozšiřovat, mi začaly chodit různé nabídky na správu reklam. Jak se ukázalo, ne vždy to vyjde na první pokus,“ sdílí Ludmila Vargová, která již 14 let vede e-shop s oblečením pro děti i dospělé UWolfky.cz.

Zkušenost první – reklama na facebooku od specialisty

„Tato zkušenost mě stála dost nervů i peněz. A výsledek? Investice do reklamy plus částka za správu několikanásobně převyšovala zisk z této reklamy,“ hovoří Ludmila o situaci, kdy další dva roky nechtěla o reklamách ani slyšet a zaměřila se na SEO, popisky a e-mailing. „Je to běh na dlouhou trať, ale po čase to začalo přinášet lepší výsledky v organické návštěvnosti.

Pozvolna jsem zkusila reklamy na Skliku, kde jsem narazila na skvělou paní, která ale po čtyřech měsících firmu opustila a mé reklamy běžely samospádem,“ vysvětluje.

Zkušenost druhá  – reklamní agentura

„Uplynuly další 2 roky a já se nechala zlákat na správu reklam na Sklik, Google Ads a Facebook agenturou. Byli to mladí kluci, kterým trošku trvalo, než vlastně pochopili, co můj e-shop nabízí. Přes počáteční problémy s komunikací to opravdu nakopli a e-shop měl rekordní tržby. Mé srdce plesalo – ovšem pouze do doby, než jsem spočítala náklady a zjistila, že se silně utrhly ze řetězu,“ hovoří o situaci, kdy se k nákladům připočetla ještě částka 10 tisíc pro agenturu a celou marži tak sežrala reklama a ještě si zobla z organického vyhledávání. „Po půl roce jsem tento ‚experiment‘ ukončila s velmi hořkou příchutí a zkušeností, že reklama nemůže spolknout celý zisk,“ upozorňuje.

Pokus třetí – konečně fungující varianta

„Uvažovala jsem, co dál. Nakonec jsem kontaktovala paní, která odešla ze Seznamu, protože s tou se mi pracovalo nejlépe. To bylo nejlepší rozhodnutí na několik dalších let. Spravuje mi reklamy dodnes,“ říká Ludmila o dlouhodobé spolupráci postavené také na tom, že každoročně slabší měsíce nechává běžet bez správy.

Vysoká tržba totiž nemusí vždy znamenat zisk. Pokud vám někdo slibuje, že nakopne váš e-shop, tak si určitě pohlídejte s jak vysokými náklady ho nakopne, abyste nebyli nemile překvapeni. Musíte zohlednit svou marži, to je nesmírně důležité, jinak vyděláváte hlavně marketérovi,“ uzavírá Ludmila.

Udržujte pořádek ve skladu e-shopu

Iveta Polívková

„Svůj první e-shop zaměřený na přírodní doplňky stravy a kosmetiku jsem založila, když měla dcera dva roky. Kvůli velkému zájmu o jantarové korálky, které jsem také přidala do nabídky e-shopu, jsem pak ještě měsíc před narozením syna pustila do světa e-shop se šperky a jantarovými korálky,“ vzpomíná Iveta Polívková, specialistka na výživové doplňky a homeopatii, majitelka e-shopů Biomineraly.cz a KlenotyAmber.cz.

Ačkoliv oba e-shopy v začátku provozovala sama, dařilo se jim od prvních dnů. „Myslím, že velký vliv na to měl fakt, že ještě před spuštěním prvního projektu jsem několik měsíců věnovala intenzivnímu samostudiu marketingu. Jen na základě volně dostupných informací se mi tak podařilo rychle rozjet ziskový byznys s prvotní investicí 10 tisíc korun do skladových zásob,“ vypráví.

Zatímco v oblasti marketingu a online podnikání si byla Iveta jistá, jinou část provozování e-shopu podle svých slov zanedbala, a to pořádek a systematizaci ve skladu. „Na začátku jsem měla 20 produktů od jedné značky doplňků stravy, takže jsem neměla pocit, že musím řešit kódy produktů, pozice ve skladu nebo třeba vyplňovat u každého produktu dodavatele. Přeci vím, kde tuto značku objednávám, takže tomu nebudu věnovat čas.  Jenže pak přišlo dalších 20 produktů od jiného výrobce. A takto v koloběhu všech povinností kolem rozvoje podnikání a dětí jsem najednou zjistila, že mám stovky produktů, dvacet dodavatelů a ve skladu i v počítači úplný chaos,“ vzpomíná Iveta.

V tom bodu potřebovala najít zaměstnance. „Velmi rychle jsem zjistila, že pokud chci svou práci delegovat a dál růst, musí být ve všem systém. A to bych doporučila i vám, zvlášť pokud plánujete prodávat sezónní zboží. Například prodej šperků koncem listopadu vylétne klidně o 90 procent oproti zbytku roku, takže je potřeba počítat s tím, že je to období, kdy se neobejdu bez pomoci brigádníků,“ sdílí.

Pokud mají spolupracovníci chystat během pár dnů balíčky, je potřeba nastavit jasný systém ve skladu. „Když budete od začátku uvažovat nad vším tak, abyste mohli expedici balíčků předat, ušetříte si později mnoho času i nervů, protože pokud chcete růst, tak se bez tohoto kroku neobejdete,“ uzavírá Iveta.

Co je pro vás největší strašák v rozjezdu e-shopu? S čím se potýkáte nebo naopak máte zvládnuté? Jste ochotní si nechat pomoct? Podělte se o své zkušenosti také – komentujte článek na facebookové stránce magazínu.