Už vás nebaví být na veškerou agendu spojenou s vlastním podnikáním sami? Pak je načase začít spolupracovat s ostatními lidmi. Ať už se jedná o delegování části vašich povinností, navazování spolupráce v rámci propagace služeb či produktů nebo o spolupráci ve smyslu vytváření podnikatelských partnerství, jde vždy o cestu vpřed. Když tedy víte, jak na to a čeho se zároveň při práci s ostatními vyvarovat. Pomoci vám v tom mohou tipy od čtyř specialistek.

Spolupráce s virtuální asistentkou

Monika Rumanová

Chcete, aby vaše podnikání rostlo rychleji? Nebuďte na to sami a část práce delegujte. V dnešní době kvůli tomu již nemusíte najímat zaměstnance, jednotlivé opakující se úkoly z marketingu, účetnictví nebo administrativy pro vás zvládnou externě udělat virtuální asistentky. „Spolupráce s virtuální asistentkou je krok, který vám velmi usnadní růst podnikání. Musí být ale pojatý správně. Absolutním základem je delegovat správné činnosti na správné lidi, a samozřejmě mít sepsané postupy práce,“připomíná Monika Rumanová, CEO týmu virtuálních asistentek, která vede zkušené podnikatelky k efektivnímu delegování. 

Podle Moniky je důležité přemýšlet nad celým delegováním strategicky. „To pro mě znamená dělat smysluplné věci s konkrétním záměrem a z dlouhodobého hlediska funkčně,“ vysvětluje a přidává konkrétní tipy, jak na to:

  • Vyhodnocujte spolupráciMinimálně 1x za 3 měsíce. Co na spolupráci oběma stranám vyhovuje, co ne, co a jak by šlo zlepšit.
  • KomunikujteSdílejte své podnikatelské plány a ptejte se na záměry své virtuální asistentky. Odpovídejte na dotazy včas, v online světě nemá asistentka možnost odchytit vás fyzicky v kanceláři, aby získala informace, které potřebuje pro svou práci.
  • Sepisujte postupy pravidelných úkolů – interních procesůZadejte asistentce jako úkol, ať sepisuje postupy veškeré své pravidelné práce pro vás. Nepodceňte to a začněte hned, třeba soupisem administrativy, kterou nyní děláte sami.
  • Pečlivě vybírejte úkoly k delegováníDelegovaná práce je investice, která musí mít návratnost. Důkladně zhodnoťte každý delegovaný úkol z hlediska konkrétních přínosů pro vaše podnikání a zda vede k naplnění vašich podnikatelských cílů.
  • Pečlivě vybírejte asistentku, spolupráce s ní je dlouhodobá záležitost a pokud dobře zvolíte, můžete růst společně. Za pár let se z ní může stát loajální manažerka některého z vašich nových oddělení. Naopak pokud nechcete podnikatelsky růst tímto způsobem, vyberte si méně ambiciózní, která bude maximálně spokojená plněním rutinní administrativy.
  • Získávejte dataČinnosti ve výpisech s odpracovanou dobou si rozdělte tematicky. Můžete porovnat náklady v případě, že najmete někoho nového na tu stejnou práci.

„Jen při dobře nastavené spolupráci vám totiž virtuální asistentky šetří čas a pomáhají rozvíjet byznys,“ uzavírá Monika.

Spolupráce jako marketingový nástroj

Jana Pokorná

„Jednou ze stěžejních částí marketingu je propagace – zkrátka, aby se o vaší službě či produktu dozvědělo co nejvíce lidí a poté se z nich stali také vaši zákazníci. Rozšiřování takového okruhu lidí vám může výrazně usnadnit spolupráce s jinými lidmi, kteří mají vybudovanou komunitu zahrnující i vaši cílovou skupinu,” říká PR konzultantka Jana Pokorná

Doporučuje navázat především spolupráce při šíření expertního obsahu. „Nemusíte totiž stále oslovovat své stávající publikum, ale využít také publikum někoho jiného,” vysvětluje a uvádí několik konkrétních příkladů, jakými se to dá uskutečnit:

  • guestblogging
  • vysílání v tematické facebookové skupině (např. rozhovor)
  • série vzdělávacích příspěvků v tematické facebookové skupině
  • hostování ve vzdělávacím programu nebo summitu
  • zmínka v oborovém newsletteru
  • hostování v podcastu
  • publicita v médiích

„Obzvlášť pokud se vám podaří dostat své téma do médií, jako jsou časopisy nebo televize, oslovíte tímto způsobem velmi početnou skupinu lidí. Ne nadarmo se tato média označují jako masová,” připomíná Jana jednu z rolí PR. „Posloužit vám mohou ale i média s menším dosahem, jako jsou podcasty nebo online magazíny, třeba Wonline,“ zmiňuje svůj PR projekt pro ženy, které chtějí růst v osobním životě i podnikání.

Jana často přirovnává PR k networkingu. „Stejně jako při vytváření (profesní) sítě, tak i u té komunikační platí, že navazování kontaktů a spolupráce musí být oboustranně výhodná. Proto k PR nepřistupujte prodejně, ale přinášejte lidem svým obsahem hlavně hodnotu a užitek. Takto vybudovaná důvěra a expertiza vám postupně přinese i kýžené prodeje,“ nabádá Jana.

Spolupráce jako podnikatelské partnerství 

„Ženy odpradávna tíhly ke spolupráci a týmovosti a tato jejich potřeba se promítá i do podnikání. Zatímco mužská energie je zaměřená, přímočará, orientovaná na cíl/výsledek – a vítěz může být jen jeden – ženy směřují svou energii do více oblastí, a proto s ní také potřebují lépe hospodařit,” připomíná byznys mentorka Adéla Sen.

Pro ni osobně představuje logické vyústění této přirozené potřeby navázání dlouhodobé partnerské spolupráce. To se  jí potvrdilo i se současnou parťačkou, byznys mentorkou a online markeťačkou Ludmilou Hoosovou: „Na začátku jsme se s podporovaly v podnikatelském růstu a řešily spolu svoje (ne)úspěchy. Budovaly jsme si vzájemnou důvěru a vztah, který se časem upevňoval. Několikrát během uplynulých tří let zazněla myšlenka na společný projekt. Aniž bychom si to uvědomovaly, zasadily jsme tím semínko záměru, které čekalo na svou příležitost.”

Adéla Sen a Ludmila Hoosová

Zatímco se cílová skupina obou mentorek čím dál více prolínala a klientky se stále častěji rozhodovaly, ke které z nich naskočí do mentoringu, ony si nechtěly konkurovat. „Ani jedna jsme nechtěla přicházet o klienty, navíc jsme ve společném projektu viděly ohromný potenciál a konkurenční výhodu. Každá z nás tam měla také svoje ale,” vypráví Adéla.

Obě totiž v minulosti zažily negativní zkušenost ze spolupráce. „Prvý raz som do toho šla po hlave. Mala som strach ísť do samostatného projektu a spoločná eseročka mi prišla ako ľahšia cesta. Napriek tomu, že ma známi varovali: Vieš, aký má byť počet konateľov? Nepárny a traja je veľa!” Po pol roku sme fungovali už len naoko a každá sa vybrala vlastným smerom. Po roku som eseročku nechala druhej konateľke a rozišli sme sa definitívne, našťastie dohodu a v dobrom,” říká Ludmila s tím, že je zpětně ale za tuto zkušenost nesmírně vděčná, protože ji naučila spolupráci strategicky nastavit. 

Ostatním proto Ludmila doporučuje:

  • Vopred sa uistite, že máte s budúcim partnerom rovnaké ciele a stratégiu, podobné nastavenie hlavy a dynamiku práce. Ak jeden ťahá toho druhého vpred, je to cesta do pekla, lebo ho to jedného dňa prestane baviť.
  • Nechoďte do spolupráce, ak máte čo len kúsok pochybností. Zvyčajne sa intuícia nemýli.  
  • Ak ste sa napriek všetkému pre spoluprácu rozhodli, vopred si jasne dohodnite pravidlá, aby sa nestalo, že jedna zo strán nebude spokojná. Detailne si spoločne nastavte rozdelenie príjmov, úloh, oceňovanie, rozhodovacie právomoci, (ne)zákaz konkurencie a podobne.
  • Komunikujte spolu pravidelne, ideálne viackrát týždenne. Problémy nastanú, a ak ich nebudete riešiť, narastú do omnoho väčších rozmerov, ako by ste predpokladali.  
  • Rátajte s tým, že to môže nevyjsť. Vopred si dohodnite pravidlá ukončenia spolupráce – komu zostane projekt/firma, web, siete, databáza klientov a ako sa finančne vyrovnáte. Dajte si to na papier vo forme spoločenskej zmluvy, dolaďte detaily, prejdite to s právnikom a podpíšte. Aj keby ste si dôverovali na 200%, môžu nastať nepredvídané okolnosti (rozvod, smrť  a následne dedenie podielu atď.). A verte, že to riešiť nechcete. 
  • Eseročka nie je jediné riešenie. Otestovať spoluprácu a životaschopnosť projektu si viete aj bez nej, a to zmluvou o spolupráci, kedy každá strana vystupuje samostatne. Spoločnú firmu môžete založiť aj neskôr, ak v “testovacej verzii” všetko pôjde podľa predstáv.

Autorky společného projektu LA Schola

„Aj keď prvá skúsenosť neskončila úplne pozitívne, na spoluprácu a spoločné projekty som nezanevrela,” říká Ludmila o spojení s Adélou, která si prošla poučnými zkušenostmi hned dvakrát – podnikala s dnes už bývalým partnerem a utekla také z rodinného podniku, ve kterém se nenašla. 

Nyní obě spojily své síly v byznys akademii pro sebevědomé ženy LA Schola. „Čím více jsme se té možnosti otevíraly, tím jasnější bylo, že to je správný byznysový tah,” říká Adéla o společném projektu určeném pro podnikatelky ve službách, které chtějí posunout svůj byznys na nový level.

Na závěr přidává Adéla několik kroků pro ty z vás, které ve spolupráci brzdí negativní zážitky a zkušenosti z minulosti

  1. Nejprve si uvědomte, že vaše minulé já není stejné, jako to současné. Je vědomější, vyspělejší a zkušenější. Nekoukejte se na své současné já minulou optikou a nelimitujte se tím, co se v minulosti nepovedlo.
  2. Sepište si pro a proti – co získáte, když do spolupráce půjdete a můžete něco reálně ztratit? Co získáte, nebo o co přijdete, když do spolupráce nepůjdete? Jaké jsou konkrétní výhody a nevýhody spolupráce, o které uvažujete?
  3. Podívejte se na svou minulou negativní zkušenost a důkladně ji zmapujte. Co bylo konkrétní příčinou nezdaru? Dalo se tomu nějak zabránit a pokud ano, jak? Pokud by vaše současné já řešilo minulou situaci, jak by se k ní postavilo? Zapište si svoje pozorování a návrhy řešení.
  4. Prozkoumejte svoje emoce a zjistěte, co při představě spolupráce cítíte a jak byste se cítit chtěli. Je možné nějakým způsobem dopředu ošetřit situace, ke kterým se vážou vaše obavy? Pokud byste měli určité záležitosti ošetřené předem, co to dělá například s vaším potenciálním strachem?

„Tři důležité oblasti, na které se budete potřebovat spolu se svým partnerem nebo partnerkou zaměřit a upravit je, jsou především: Jak daná služba celkově zapadá do vašeho portfolia? Bude potřeba překopat nebo nastavit novou cestu zákazníka? Jsou vaše stávají ceny v souladu s novou službou nebo produktem?” doplňují Adéla s Ludmilou.

V jakých oblastech vám dává spolupráce největší smysl? S kým konkrétně spolupracujete? Máte i negativní zkušenost z práce „v týmu“? Podělte se v komentářích na facebookové stránce magazínu.