Jana Svobodová je specialistkou na online marketing a byznys strategie pro podnikatelky ve službách. Před dvěma lety založila komunitu Online pro rebelky, která umožňuje ženám s podnikáním začít i pořádně růst. Je totiž postavená na vzájemné propagaci a zajišťování služeb, které ženy potřebují k práci i běžnému životu. Patří mezi ně věci ryze praktické, jako jsou weby nebo texty, ale i ty spirituální, jako třeba mentální nastavení nebo trocha magie. A vlastně všechno mezi tím. Rebelky je nabízejí sobě navzájem i veřejnosti v nejlepším česko-slovenském katalogu jako profesionálky profesionálkám.

Jano, proč vůbec vznikl katalog?

Při svých marketingových konzultacích jsem pokaždé čelila otázkám: “Můžete mi doporučit někoho na webovky, někoho, kdo mi pomůže s texty, někoho, kdo mi pomůže překonat můj mentální blok?” Běžně jsem doporučovala jiné odbornice nebo specialistky. Když jsem jich znala už tolik, že jsem to přestala být schopná sledovat, přišlo mi logické vytvořit možnost, aby si vybíraly samy.

Byl pro vás inspirací nějaký katalog v jiné komunitě? 

Ano, určitě. Katalogů v Česku je obrovské množství. V naší komunitě je nejznámější Na volné noze, který má hodně široký záběr. Zároveň je ale hodně katalogů, které jsou jen oborové, třeba pro kouče nebo tlumočníky a překladatele. Problémem je, že o katalogu koučů ví většinou zase jen ti koučové, mezi sebou snadno spolupracují, ale už tam chybí angažovaná klientela.

Kdežto Katalog podnikatelek je postaven na spolupráci, ženy se tam zaměstnávají navzájem. Na začátku tam můžete být jako zadavatelka služby, ale postupně si v katalogu u deseti ostatních něco objednáte.

Katalog je výhradně pro ženy, podnikatelky ve službách. Vznikl z nějaké vaší osobní potřeby, z toho, jak vy sama podnikáte?

Už několik let se pohybuji v zahraničních podnikatelských komunitách pro ženy a vždy mě na nich fascinovala ta energie, podpora, laskavost a sdílení. Zkrátka energie ženské vzájemnosti. Kdežto u skupin smíšených byla okamžitě patrná konkurence a rivalita. A i osobně vychází komunita žen z mé potřeby kompenzovat mužskou energii, které mám díky mým čtyřem synům až nad hlavu.

Poskytují ženy častěji služby, které potřebují jiné ženy? Podnikají v oborech, kterými naplňují své vlastní potřeby?

Ano, když žena v dnešní době podniká, tak většinou doma, často online. Přitom má domácnost, děti a její výkon v podnikání ovlivňují další osobní věci. Když má třeba dyslektické dítě, musí mu věnovat mnohem větší pozornost. Pak je logické, že najde pomoc s dyslektickými dětmi také u odborníků v komunitě.

Podnikatelky potřebují webařku nebo copywriterku jednou za čas, ale o svou domácnost se starají denně. Proto je v katalogu prostor i pro úklid nebo věci pro děti. Mým cílem je, aby Katalog podnikatelek obsahoval všechno, co ženy potřebují ke své práci i životu.

Foto: Jana Svobodová

Podnikání prakticky i magicky

Jaké je tedy aktuální složení členek katalogu?

Největší část souvisí s praktickými věcmi týkajícími se podnikání, tzn. weby, texty, fotografie, reklama. Potom je hodně velké zastoupení kouček, protože i z mé zkušenosti musím říct, že práce s koučkou je výbornou investicí do podnikání.

Pak je tam velké zastoupení terapeutek. Ženské podnikání je totiž specifické v tom, že pokud má žena třeba nějaká traumata, nízké sebevědomí, nevěří si, něco se jí stalo v dětství špatného, má za sebou těžký rozvod, tak to všechno ji drží podnikatelsky při zemi. A nedovolí jí to vydělat peníze.

Některé terapeutky jsou alternativní, vykládají tarot, zabývají se regresí, jsou to čarodějnice. Ale ženy jsou různé a každá si hledá takovou pomoc, se kterou souzní. Někdy je dobré najmout si specialistku na reklamu a někdy vám pomůže kineziologie.

Pojmenování jako čarodějnice, vidantés… Jak na to ženy reagují? 

V komunitě rebelek se tak ženy nadšeně označují. My víme, co to znamená, že to není nějaká šílená ženská, ale že to jsou ty z nás, které mají vhledy, některé věci řeší intuitivně nebo umí třeba léčit na dálku. V rámci komunity je to skvělé. Směrem k širší veřejnosti, třeba formou reklamy, to zatím nepublikuji.

Fungoval by katalog bez komunity a naopak?

Komunita bez katalogu by určitě fungovala, ale myslím si, že to, že máme katalog, radikálně zvyšuje její efektivnost. Protože když vás někdo zaujme na facebooku, tak nejjednodušší, co můžete udělat, je, že jdete do katalogu a podíváte se na profil, přečtete si, co dělá, a nemusíte to nějak složitě dohledávat. A protože je to výběrový katalog, tak je zaručená i určitá úroveň kvality dodávané služby. Že tam nebude úplný začátečník nebo laik.

A když to vezmu naopak, tak katalog bez skupiny by v této fázi, tedy po roce od spuštění, sám nefungoval. Propagace totiž probíhá v rámci skupiny, vně je vidět díky reklamě a pravidelně publikovaným článkům optimalizovaným pro vyhledávače. Ale nabírá na síle, jen tyto věci potřebují čas, aby postupně narostly.

Jak nejlépe může podnikatelka využít katalog pro svůj vlastní marketing?

Zápis je jen předpoklad k úspěchu. V katalogu vás najdou ostatní tak, že je zaujmete ve skupině. Jste tam aktivní a oni poznají, že děláte něco, co by jim mohlo pomoct. Prostě si to sedne lidsky i energeticky.

Ve skupině, která má teď asi dva tisíce členek, můžete také vést svůj tematický týden. Máte prostor napsat o svém oboru, natočit video, sdělit něco hodnotného. Měla byste to spojovat se svou prací. Pokud to uděláte opravdu kvalitně a pracujete v oboru, o který je zájem, tak ten týden může zcela reálně nastartovat vaše podnikání, vytvořit základ vaší klientely.

Jaké další možnosti mají členky katalogu?

Patří k tomu i možnost publikovat vlastní článek nebo zveřejňovat reference. Jednou měsíčně také vychází společný článek na konkrétní téma, které vyhlašuji předem. Nedávno to byly třeba interiéry, a protože jsou v komunitě ženy z různých oborů, vyjádřila se k tématu interiérová designérka, umělkyně, která pracuje s barvami, ale i ženy zabývající se energií prostoru. Další část byla od podnikatelek, které prodávají úklidové prostředky a jsou v MLM, a ta má nakonec nejvíce zobrazení.

Foto: Jana Svobodová

Kvalitní komunita, hodnotné reference

Jak je možné v online světě poznat kvalitu?

V naší komunitě kladu důraz na reference. Není to jen anonymní text, ale fotka, celé jméno a odkaz na webové stránky konkrétního člověka. Pokud máte u svého profilu deset takových referencí, už to o něčem svědčí.

Kromě toho odvádím práci už při příjmu lidí do skupiny. Pokud vyhodnotím profil jako anonymní nebo podezřelý nebo se mi prostě nelíbí, tak ho do skupiny nepřidám. Takže koťátko v profilovce, jméno Anežka z Podhořic a jinak žádné informace – přátelé, skupiny, nic, tak takový člověk se do skupiny nedostane. Dokonce se mi stalo, že mi jedna paní poslala fotku občanky, abych věděla, že je to skutečně ona, ale já prostě k takovým profilům nemám důvěru.

A co kvalita ve smyslu začátečnic, které si nasadí hodinovku uměle tak, aby se do katalogu dostaly?

Vždy nabádám k tomu, aby si lidé prověřovali, od koho si kupují konzultace, mentoring, koučink. Abych si já osobně někoho vybrala na koučink, tak musím věřit, že mi opravdu pomůže. To znamená, že se třeba dívám, jestli píše dlouhodobě články o daném tématu.

Pokud bych chtěla nějakou byznys mentorku, tak potřebuji vědět, kolik si ona prodejem digi produktů vydělala. Pokud to je 30 tisíc za rok, tak to neklapne. Potřebuji někoho, kdo je na mnohem vyšším levelu, než jsem já, aby měly jeho rady pro mě hodnotu. A myslím si, že ženám ve skupině to myslí, aby si dokázaly toto prověřit. Přece si nenechají radit od člověka, u kterého neví, zda to umí nebo neumí.

Jaké máte s katalogem cíle? Mít tam co nejvíce nabídky a poptávky, nebo naopak, aby se ta skupina uzavřela a zvyšovala se kvalita služeb?

Přeji si, aby tam byly opravdu profesionálky, a přitom rostl jejich počet. Protože logicky, čím více tam bude členek a čím větší objem peněz se bude v komunitě točit, tím větší pozornost mimo ní to přitáhne.

Často vidím, že podnikatelka vydělá prodejem online programu třeba milion, ale dvě třetiny z něj utratí za různé konzultace a koučink. Ideální proto je, když se ty peníze točí vzájemně.

Foto: Jana Svobodová

Finanční nezávislost žen

Dá se říct, že je posláním vašeho byznysu růst nejen váš, ale i ostatních žen?

Ono to spolu souvisí. Mým velkým tématem je peněžní nerovnoprávnost žen. Já sama jsem byla 14 let na mateřské, mám 4 děti, což znamená, že když mi bylo 38 let, tak jsem najednou byla bez kariéry a celkově odtržena od toho, co se dělo ve světě.

Znám manažerky na vysokých postech, které porodily 3 děti a najednou zjistily, že můžou jít dělat prodavačku, protože neseženou jinou práci. Mají nulové sebevědomí. Zatímco jejich muž budoval celou dobu kariéru, takže i když mají pěkný vztah, tak je na něm žena závislá. Navíc má strašně krátkou dobu na to, aby si získala svou pozici, protože za chvilku už zase bude příliš stará na to, aby ji někde zaměstnali.

Proto si myslím, že podnikání je u nás jedinou cestou, jak se ženy mohou postarat o děti a zároveň být finančně nezávislé.

A jakou máte odezvu na to, že cesta, kterou jim ukazujete vy, je ta správná?

Už během dvou let vidím neskutečný posun v tom, jak se ženy prezentují, jak o sobě mluví, kolik vydělávají. Dříve podnikatelka s hodinovkou 700 byla šíleně drahá a teď máme ve skupině ženy, které vydělávají stovky tisíc měsíčně a ukazují ostatním, že to jde a celkem lehce. A přitom to nejsou žádné zlé mrchy a nemusely kvůli tomu, že vydělávají peníze, dát děti do děcáku.

Takže, když se ohlédnete za těmi dvěma lety, tak v tom vidíte smysl?

Rozhodně. Ženy mají mnohem silnější pozice a peníze, které vydělají, zase posílají dál jiným lidem – je to tak, ženy, když vydělají peníze, tak si kupují služby, zatímco muži si koupí auto.

Zároveň pozoruju, že vznikají další komunity, které fungují na stejném principu. Jejich zakladatelky mají podobné zaměření a přebírají týdny na téma nebo vůbec poskytují prostor na propagaci. To dříve nebylo běžné.

Jak vás napadají takové možnosti? 

Jakmile mě začne něco štvát, tak to měním. Lidský život je krátký, tak proč bych měla udržovat nebo pokračovat v něčem, co mi nepřipadá smysluplné. To platí třeba o tom zákazu propagace ve skupinách. U tématických týdnů to zase vzniklo ze situace, kdy jsem byla po roce práce ve skupině tak vyčerpaná, že jsem požádala copywriterku Evu Váňovou, aby udělala týden na téma SEO. Ona se toho ujala, bylo to perfektní, krásně to zafungovalo, tak jsem potom hned iniciovala další témata a od té doby to jede.

A máte na závěr nějaký vzkaz pro ženy, které se chtějí teprve vydat na svou podnikatelskou cestu? Co byste jim doporučila na úplném začátku?

Aby si našly mentora, někoho, kdo jim pomůže rozlišit co má a co nemá smysl. Protože se na ně nahrne neuvěřitelné množství informací, co by měly a neměly dělat a jak na to. Takže si pak třeba platí reklamu na Google nebo se učí, jak si reklamu udělat, což je na úvod absolutní nesmysl.

Takové ženy potřebují někoho, kdo by jim řekl, podívej se, tady se soustřeď na svou službu, udělej si provizorní webovky, zařiď si profesionální fotky apod. Tato začátečnická fáze nejde úplně přeskočit, ale dá se s pomocí někoho zkušenějšího výrazně zkrátit. A takovou mentorku můžou najít třeba v rebelkách a našem katalogu.

Katalog pro podnikatelky ve službách najdete na webu www.katalogpodnikatelek.cz.