S kým o podnikání mluvit a jak se nakopnout do akce? V začátcích podnikání můžou být odpovědi na tyto otázky právě tím, co vás nasměruje na cestu k úspěšné seberealizaci. Podělily se o ně čtyři ženy, které už po ní kráčejí. První, mnohdy rozpačitou fázi, která souvisí hlavně s myšlenkami a bloky v naší hlavě, překonaly. A pomohly jim k tomu i názory ostatních a hlavně nečekat na AŽ, ale začít hned.

1. Získejte kvalitní reference

„Začátky podnikání bývají někdy náročné. Stojí nás to plno času, energie a pozornosti. Přemýšlíme, jak uchopit naše služby a produkty. Také to, jakým směrem se vydat,“ předesílá Markéta Reichertová, podporovatelka žen na cestě svého poslání a podnikání.

„Jako první přichází nápad. Stejně tomu tak bylo i u mě. V naladění na moje poslání, přišla moje první služba. Promyslela jsem si, jak by tato služba měla vypadat a co přesně od ní mohou klientky očekávat. Já byla nadšená a natěšená, až jí budu moci nabídnout. Než jsem tak učinila, sehnala jsem si pár testerek této služby, které mi následně napsaly kvalitní reference.“

Podle Markéty se v kvalitní referenci dozvíte:

  • důvod, proč si klient vaší službu pořídil, 
  • spokojenost s průběhem služby a vzájemnou komunikací, 
  • přínos pro jeho situaci a reálné výsledky. 

Zatímco nicneříkající reference třeba na konzultaci může znít: „Konzultace probíhala hladce a moc se mi líbila.“ Kvalitní reference přináší mnohem víc: „Momentálně ve svém podnikání prožívám určitou stagnaci. Nedokázala jsem se pohnout z místa a chytit směr. Rozhodla jsem se tedy od (jméno konzultantky) využít konzultaci v rámci mého podnikání. Díky ní jsem si prošla své myšlenky a nápady. Napsala jsem si akční kroky, jak je mohu dál realizovat. Konečně jsem restartovala své podnikání a cítím, že mířím správným směrem. Velice tuto službu doporučuji.“

A jaký postup Markéta k získání kvalitní reference doporučuje?

Je velmi důležité si promyslet, komu naší službu výměnou za referenci nabídneme. Kamarádky z běžného života většinou nebývají vhodnou volbou. Důležité je, aby daná osoba uměla přínos konzultace formulovat do slov a svolila ke zveřejnění pod svým jménem. Já svojí službu nabídla i pár známým z mého okolí. Předem jsem si domluvila i následnou možnost zveřejnění reference, každopádně výsledkem byla slabá reference. Proto doporučuji:

  • Vybírejte ze skupin, kde je vaše cílová klientela.
  • Buďte pozorní k tomu, jak se potenciální tester vyjadřuje psaným slovem.
  • Nabídněte ji tomu, kdo si dané téma momentálně řeší a mohlo by pro něj být vaše služba přínosem.
  • Domluvte se předem na napsání reference a jejím zveřejnění.
  • Řekněte si, co od takové reference očekáváte.

2. Nenechte se odradit názory ostatních

Zatímco na reference dbejte, protože se týkají přímo vaší podnikatelské činnosti. Názory svých blízkých vás můžou někdy až zbytečně odradit.

„Pamatuji si na ten okamžik. Nadšeně jsem své mámě řekla, že jsem se rozhodla podnikat jako externí asistentka. Ona se na mě podívala a řekla: „Představovala jsem si, že budeš pracovat v nějaké velké firmě, když máš vysokou školu.“ Já jsem nechtěla pracovat ve velké firmě, chtěla jsem pracovat z pracovny svého domu a vyzvedávat děti hned po obědě domů a užít si s nimi volné odpoledne“ říká Markéta Blažková, která pomáhá podnikatelkám s administrativou a chystá jim podklady pro úřady. 

Jak sama říká, kdyby nebyla přesvědčena, že to opravdu chce dělat, máma by ji nalomila. a podnikání by si tak ani nevyzkoušela. Dala ale na radu jedné skvělé mentorky v kurzu pro podnikatelky: „Nemluvte ze začátku se svou rodinou o vašich snech a plánech. Mají o vás strach a tak vás z cesty mohou zrazovat.“

„U manžela to naštěstí neplatilo, ten mě od začátku podporoval a za to jsem mu vděčná,“ říká Markéta a ještě jednou zdůrazňuje, abyste si své plány o podnikání nejdříve nechaly pro sebe a až budete vědět, že vás okolí z vaší cesty neodradí, tak o tom mluvily.

3. Nečekejte na dokonalost – jděte do akce!

„V začátcích podnikání bývá těžké přestat se srovnávat s těmi, co už mají tisíce fanoušků, desítky článků na blogu nebo dokonalé newslettery. Každý ale jednou začínal od nuly – schválně se podívejte na starší videa svých oblíbených hvězd a přesvědčte se, že zdaleka nejsou tak dokonalá jako ta dnešní,“ říká Ingrid Dach, která učí podnikatelky psát texty pro hvězdné prodejní kampaně. 

Proto Ingrid doporučuje hlavně zahodit perfekcionalismus a jít do akce. „Když totiž budete nad psaním článků, živým vysíláním nebo tvorbou online kurzů jen přemýšlet, nemůžete se zlepšovat. Ukázkovým příkladem jsou prodejní webináře – snad každému se chvěje hlas, když má na prvním živém vysílání představit svůj produkt a oznámit jeho cenu. Při desátém webináři si už ale budete s fanoušky nenuceně povídat a bude vás to bavit,“ přibližuje launch copywriterka. 

Přitom dodává, že nejtěžší je opravdu jen začít – uspořádat poprvé webinář, napsat první článek na blog, poslat první newsletter nebo natočit první video. „Já jsem své první online kurzy natáčela vedle palandy v dětském pokojíčku, s rozmazaným obrazem a bez pořádného osvětlení. Díky tomu jsem se ale postupně otrkala, zlepšovala svůj projev a ladila techniku. Kdybych čekala na dokonalost, asi bych nikdy nezačala. Protože jsem ale šla do akce, pomáhají teď moje kurzy stovkám žen k úspěšnějším kampaním,“ shrnuje Ingrid.

4. Vykoukněte naživo ze své psané bubliny

Jak si vás na začátku podnikání někdo zapamatuje v dnešním online světě videí a textů? „Zvolte možnost živého vysílání pro vaše fanoušky. Odhodlejte se zmáčknout tlačítko LIVE!“ doporučuje Gabriela Gebertová, lektorka online kurzů rostlinného stravování a přidává 4 konkrétní tipy, které pomohly v začátcích jí osobně. 

  • Buďte autentičtí
    Mějte odvahu být sami sebou bez ohledu na to, co si o vás myslí jiní nebo co o vás říkají za vašimi zády. Buďte jedineční! Respektujte sami sebe a neohrožujte svá přesvědčení, která si stanovíte.
  • Staňte se zapamatovatelní
    Když lidé uvidí vaši tvář, spojí si vás s projektem, vášní, s tím, co nabízíte, a jak jim můžete pomoci. Vykouknete ze své uzavřené psané bubliny. Ukážete svoji lidskost, dostanete posluchače do akce při vzájemné interakci.
  • Předávejte hodnotu
    Nejen při vašem živém vysílání sdělujte hodnotné informace. Budujte důvěru s vašimi zákazníky. Vysvětlujte, ukazujte, tvořte a buďte inovátorem.
  • Překonejte svůj strach
    Strach je obrovským nepřítelem a pokušitelem. Neustále nás nahlodává a přesvědčuje, proč to, či ono nedělat. Když se vrátím zpět do svých prvopočátků, měla jsem obrovský strach a „oči okolí“ byly pro mě velkým strašákem. Co jsem udělala? Odhodila jsem stud a šla do akce. Pokud bych to neudělala, nevznikly by mé online kurzy, a můj sen by se nestal skutečností.

„Bez akce není reakce,“ říká na závěr autorka projektu Cesty ke zdraví a připomíná také, že součástí akce jsou i chyby. „Chybami se ale člověk učí. Využijte je pro váš prospěch, jako odrazový můstek ke zlepšení vašeho podnikání. Posuňte své hranice a vystřelte se živě do světa,“ vyzývá Gabriela.

Osvědčily se vám už takové tipy? Nebo máte nějaké další z vaší vlastní podnikatelské praxe? Podělte se o ně s ostatními v komentáři nebo na facebookové stránce Magazínu Wonline.