Letní prázdniny jsou tady a mnoho podnikatelek si láme hlavu, jak zvládnout práci i program pro rodinu. Letos jsme sice měli mnoho příležitostí si to v době lockdownů natrénovat, ale léto, to je jiná výzva. Slunce nás tahá od pracovních stolů ven a děti si chtějí také užít léto. Čtyři ženy vám prozradí své tipy, jak si prázdniny jako žena, máma i podnikatelka užít co nejvíce v pohodě.

Letní prázdniny a podnikání. Výzva nebo příležitost?

Denisa Jaukerová

S létem přichází období, kdy mnoho žen řeší program pro rodinu, dovolené a vůbec celkovou organizaci letních prázdnin. Čas a energie na práci se tak může stát velmi snadno velkou výzvou, obzvlášť pokud máte malé děti, které vyžadují neustálou pozornost. 

„U klientek se setkávám s tím, že se na léto sice těší, ale zároveň mají obavy, zda a jak se zvládnou věnovat svému podnikání,” říká Denisa Jaukerová, Time Mindset & Energy koučka cílevědomých žen a online podnikatelek. 

Jak tedy k této situaci vědomě přistoupit? Denisa radí: “Vyměňte výzvu za příležitost a namíchejte si koktejl báječného léta.” Ingredience: lehkost, radost a nové možnosti. Tady jsou její tipy, jaké ingredience má takový koktejl mít:

  • Zeptejte se sami sebe, jak chcete strávit léto? Jaký pocit si z léta chcete odnést? 
  • Vytvořte si svůj osobní a rodinný “wish list”, neboli seznam toho, co chcete v létě zažít. Zapojte rodinu a plánujte společně s dětmi. Nezapomeňte ani na své osobní přání a zážitky. Počítají se i malé věci, jako je třeba letní grilovačka, oblíbená zmrzlina, nebo snídaňový piknik v parku. 
  • V pracovní oblasti si stanovte 1 – 3 nejdůležitější cíle. Doporučuji také popřemýšlet, zda se nepustit do něčeho netradičního, nebo dlouho odkládaného (např. psaní knihy, vývoj nového kurzu či produktu, apod.). 
  • Zkoušejte různé nové možnosti pracovního režimu – např. méně hodin práce, kdy se zároveň soustředíte na to nejdůležitější, práce venku, nebo ráno před probuzením zbytku rodiny, apod. Najděte si, co vám vyhovuje a testujte. Říkáte si, že to si dovolit nemůžete? Zkuste vymyslet několik důvodů, proč si právě tohle dovolit můžete. 
  • Buďte realističtí. Víte-li, že budete více s dětmi, nesnažte se do dvou letních měsíců doslova “narvat” to, co jste dosud za půl roku nestihli. Soustřeďte se na vybrané pracovní cíle i osobní zážitky a aktivně hledejte lehkost, radost a nové možnosti v každičkém (nejen) prázdninovém dni. 

Lehkost při vybalování začíná balením

Jana Longauerová

„Jedna z tém, ktorú pred prázdninami moje klientky intenzívne riešia, je zahltenosť spojená s prípravami na dovolenku,” říká Jana Longauerová, #declutteringkamoska a minimalistka, která vám pomůže odlehčit domov od zbytečností.

Rovnou to ukazuje na příkladu. „Moja klientka Petra má slobodu a voľnosť postavené vysoko na svojom rebríčku hodnôt. Na dovolenke si ich chce dopriať o to viac. Chce mať každý deň možnosť voľby –  pri výbere programu, jedla, oblečenia. Preto si balí niekoľkonásobne viac vecí, než reálne využije a svojou potrebou slobody si podľa vlastných slov komplikuje život. Po návrate z dovolenky ju štve, že väčšinu vecí nevyužila a trávi oveľa viac času vybaľovaním.”

Jak z toho ven? Podle Jany pomůže uvědomit si příčiny toho, proč máme potřebu se na dovolené zahlcovat množstvím věcí, které ani nevybalíme.” Jana uvádí některé z nich:

  • Dovolenka je pre nás výnimočná udalosť. Chceme si ju dokonale užiť a byť pripravené na všetko.
  • Strach z nepredvídaných udalostí, ktoré by mohli dovolenkovú idylu prekaziť. Snažíme sa tie udalosti predvídať a balíme množstvo vecí, ktoré nevyužijeme.
  • Dovolenka je pre nás symbolom hojnosti a potrebujeme si dopriať viac než obvykle. Aj nadbytkom vecí, ktoré berieme so sebou. 
  • Na dovolenke si chceme intenzívnejšie užiť pocit slobody a možnosti voľby – napríklad možnosťou vyberať si každý deň oblečenie podľa momentálnej nálady.
  • Potreba efektívne využiť každú minútu činnosťami, ktoré bežne nestíhame – šport, zdravá strava, vzdelávanie, starostlivosť o seba. 

„Ak sa na dovolenke zahlcujete vecami, ktoré nevyužívate, zapátrajte, čo vás k tomu vedie. Viete si dopriať hojnosť, slobodu či výnimočnosť inak než preplnenými kuframi?” ptá se Jana. A pro ty, které přípravy na dovolenou stresují má připravený ke stáhnutí užitečný Zoznam pre pohodové balenie a audio sprievodcu s praktickými tipmi

Síla přírody pro pohodové léto 

Klára Hrubá

„Konečně se blíží ten čas, na který se celá rodina těší. Vše zabaleno a ráno vyrážíme, ale dítě náhle zahlásí – mami, mně není nějak dobře. Ale ne, zrovna teď? V takovém případě jdu celé rodině dát tkáňové soli,” říká Klára Hrubá, která nejen s pomocí minerálů ladí ženám rovnováhu na těle i na duši.

Tkáňové soli zachránily dovolenou nebo jiné plány už mnohokrát nejen její rodině. „Tyto homeopaticky upravené minerály se vyplatí mít doma. Cucají se jako bonbony, mají příjemnou chuť. Jsou vhodné i pro malé děti, těhotné a kojící ženy,” doporučuje Klára.

Preventivně “tkáňovky” můžete užívat dlouhodobě. Začít teď o prázdninách a pokračovat klidně i během školního roku. „Mám zkušenost, že si umí krásně poradit s rýmou, kašlem a jinými běžnými neduhy,” prozrazuje Klára. Pro podporu odolnosti těla doporučuje dvojici Kali Mur a Ferr Phos.

„Když zapomenete na preventivní užívání je důležité nasadit zvýšenou dávku hned s prvními příznaky, když například začíná téct z nosu,” upozorňuje s tím, že další oblastí, ve které soli krásně fungují je vodní hospodářství tělaS pitným režimem má potíže mnoho žen. S tím může souviset větší únava, podrážděnost, ale i zadržování vody a nepříjemné otoky, unavený vzhled pleti a psychická nepohoda. Trápí vás tato témata? Klára prozrazuje, jak soli fungují: „Při užívání soli, která pečuje o vodní hospodářství, cítíme potřebu pít, a tak kromě podpory proudění dostane naše tělo i tolik potřebné tekutiny.”

Právě prázdniny mohou být pro dostatečnou energii pořádnou výzvou. Skloubení práce a péče o děti, fyzicky náročnější program – i tady vám podle Kláry tkáňové soli skvěle poslouží.  Osobně je používá i pro podporu soustředění při dlouhém řízení. „Tkáňové soli jsou nádhernou cestou, jak pečovat o sebe i celou rodinu,” uzavírá Klára, která vám s jejich výběrem ráda poradí. Témata, která nejčastěji při konzultacích řeší zpracovala i do e-mailové série.

Posvátný čas po probuzení je stvořený k péči o vaši energii

Barbara Večeřová

„Celý den v lehkosti, s jiskřivou ranní energií? Jo! Jaká to je představa a pocit? Mmm! Skvělý, že? A stačí k tomu jen pár změn a dovolit si hned po probuzení dát vědomou pozornost sobě a svému tělu,” prozrazuje Barbara Večeřová, sportovní šamanka a motivátorka ke zdravému životnímu stylu.

Radostným startem s chvilkou pro sebe si podle ní totiž dodáme spoustu energie na celý den. Žádné velké vlny, žádná nijaká nálada už od rána. „Tvořme si svůj skvělý den už po probuzení,” doporučuje žena, která pomáhá lidem s pomocí biohacků a vědecky ověřených metod a postupů aktivně tvořit nejlepší verzi jejich těla, jeho zdraví a dlouhověkosti a využít plně vlastního potenciálu.

Říká se, že ráno je dětstvím dne. A podle toho, co si člověk pustí do hlavy i do těla, čím se nechá ovlivnit hned na startu, v takovém módu pak pokračuje po celý den. „Nechte sociální sítě, e-maily, to do list s úkoly na později. V první řadě dejte pozornost sobě,” radí Barbara s tím, že čas po probuzení je posvátný a jako stvořený k péči o vaši energii. 

Nemáte na žádné rituály ráno čas? Barbara doporučuje najít v sobě odpověď na otázku: „Proč mám více než dostatek času na to, abych si udělala alespoň 5 min. pro sebe? A poté dopřejte svému tělu, nejúžasnějšímu domovu, ranní dávku pozornosti,” vybízí  Barbara ke změně a rovnou dává tipy, co vše můžete hned zařadit mezi ranní rituály

  • Vděčnost, deník, meditace. 
  • Slunce, zeleň, příroda. 
  • Voda s citronem, přerušovaný půst, ledová sprcha/kyblík, dechové cvičení. 
  • Protažení, jóga, posilování, procházka, běh, tanec, hudba. 
  • Nutričně bohatá a chutná snídaně, ideálně tedy až později po probuzení. 
  • Kávu či čaje se stimulujícími látkami zkuste pít nejdříve hodinu po probuzení. 

Bojíte se moc změn najednou? Barbara radí, abyste si vybrali nejdříve jednu věci – tu pro vás nejlákavější a nejjednodušší. Podporu můžete také získat ve facebookové skupině Dej si život do pohybu, kde je také kompletní týdenní minitrénink na vytvoření a obměny ranního rituálu. „Je jedno, zda začnete ve skupině nebo sami, ale hlavně začněte. Po malých krůčcích, bez tlaku na sebe. Uvidíte, že to bude jednoduché a lahodné jak slupnout malinu. Odměnu pocítíte hned první týden,” slibuje Barbara s tím, že radostné a slunné léto je pro změnu ideální. A v ponurých zimních měsících, kdy nám energie běžně schází nejvíc, pak jako když najdete – tělo i duše si budou vrnět blahem. 

Jak si plánujete užít léto? Budete cestovat? Máte nějaké triky, jak si snadno na výlety zabalit? Jak vypadá váš start dne? Liší se nějak v létě a v zimě? Pojďte s námi diskutovat do komentářů na facebookové stránce magazínu