Lucie Dědková pomáhá vymyslet, vytvořit a prodat digitální produkty. Jako podnikatelská mentorka rozproudí váš byznys a, jak sama říká, jestli v něm máte zlatou žílu, určitě ji objeví. A provede vás při tom cestou zahrnující návrh strategie, rozšíření klientely, vybudování komunity i vytvoření online produktů. A právě o zkušenost s nimi se podělila v rozhovoru.
Když mluvíme o digitálních produktech, co všechno si pod tím lze představit?
V podstatě cokoliv, co se neprodává fyzicky, v offline světě. Takže to můžou být nějaká pdf, série videí, webináře, online kurzy, e-booky. V podstatě i nějaký software nebo druh aplikací. To vše jsou digitální produkty.
A k čemu to je, proč vůbec tvořit digitální produkty?
Díky digitálním produktům nemusíte prodávat svůj čas v běžné hodinovce. Když jste konzultantka – pracujete s klienty individuálně či skupinově – přidá vám digitální produkt ke klasickému výdělku z prodeje vašeho času i další příjem. Je super, že takový produkt vytvoříte a dál investuje čas do jeho prodeje, ale už ne do tvorby. Zúročí se vám to proto mnohem líp.
Když to obrátím, je nezbytné mít digi produkt? Jde podnikat ve službách a online vzdělávání i bez něj?
Určitě to jde bez něj. Já to mám ale jako takovou jistotu, když třeba nějaký den nepracuji, jsem na dovolené nebo onemocním, vím, že se mi příjem nesníží na nulu. Mám ráda diverzifikaci, nesázet vše na jednu kartu. A to mi dobře umožňují právě digitální produkty.
V souvislosti s digitálními produkty se často mluví o pasivním příjmu. Existuje něco takového?
Řekla bych, že to neexistuje automaticky u digitálního produktu. Pasivní příjem si představím tak, že ke mně plyne, a nemusím pro to nic dělat. Ale digitální produkt musíte vytvořit, a to stojí čas, a pak ho prodávat nebo ho nějak budovat stále, aby o něm ostatní věděli. Když ho jednou vytvoříte, uděláte prodejní kampaň, super, všichni o něm vědí. Ale když se pak dál nevěnujete marketingu, ví o něm stále méně lidí a prodej klesá. Nestačí mít jen něco vystaveného na webu.
U produktů, které už máte vytvořené, je čas od času dobré obnovit kampaň a nebo je pravidelně připomínat lidem. Také se musíte starat o to, aby fungovaly, jak mají. Takže to není pasivní příjem, protože ten čas to vyžaduje vždy, ale dobře vyladěný digitální produkt vyžaduje třeba jen 10 minut času denně.

Foto: Lucie Dědková
Obsah vs. forma
Jaký je tvůj oblíbený formát digitálního produktu z těch všech, co jsi na začátku vyjmenovala?
Oblíbený formát nemám. Ke každému podnikání se hodí něco jiného. S klienty se snažím vytvořit vždy produkt, který by podporoval právě ten jejich způsob podnikání. Když někdo dělá na příklad terapie nebo je kouč, tak je důležitý jeho hlas, otázky. Proto volíme spíše audio, kterým provází, nebo video nebo to může být text. Audio je vhodné také u meditací, protože jako klient si je chci pustit v nějakém klidném prostředí, nepotřebuji video, aby mě rušilo světlo z monitoru, chci jen klid a ten hlas.
A opačně, jako konzumentka digitálních produktů, co ti nejlépe vyhovuje?
Já mám ráda textové věci. Buď, když to je jen e-mailová série nebo informace v pdf, i třeba e-booky, když je to téma, co mě zajímá. Kromě textů poslouchám ráda audio. Na videa teď totiž nemám kapacitu, protože mám dvě malé děti, a když si zapnu počítač a na něco se dívám, chtějí se dívat se mnou. Takže u mě vítězí text, který si můžu přečíst ráno, když ještě děti spí a já ležím v posteli, nebo třeba audio, které si můžu poslechnout, když řídím nebo vařím nebo dělám něco, u čeho nemusím být plně soustředěná na jednu věc.
Ti, kteří chtějí digitální produkt vytvořit řeší častěji jeho obsah nebo formu?
Forma se řeší často. Já doporučuji i kombinaci – když má někdo sérii videí, tak není problém si ta videa přepsat nebo nechat přepsat, a ty nejdůležitější body dát k dispozici v souboru ke stažení nebo e-mailem. Klient si pak sám zhodnotí, zda potřebuje více informací nebo se chce podívat na celé video. Když tvoříme digitální produkty, máme proto jednu dominantní formu, kterou často doplňujeme o další věci pro co nejširší okruh uživatelů.
Celý tento info byznys začal v minulosti na e-boocích, co frčí dnes?
Rozhodně to nejsou e-booky. (smích) Ale nedokážu přesně říct, co frčí. Většina lidí si pod digitálním produktem představuje kurz jako nějakou hodně komplexní věc. Že vezmou celý svůj obor a vysvětlí v kurzu vše od A po Z. Od toho vždy odrazuji, protože takový rozsah má velmi málo potenciálních kupců.
Málokdo se chce z oboru dozvědět vše. Často potřebujeme znát jen určitou část. Při tvorbě digitálního produktu proto doporučuji takovou část najít a prodávat ji samostatně. A pokud se osvědčí, tak pokračovat dál a udělat sérii dalších produktů a až výhledově větší kurz.
Vyberte to podstatné
Stačí nabízet jeden digitální produkt nebo je dobré mít nějaký systém?
Je dobré mít jednu vlajkovou loď, třeba kurz, ale zároveň ji podporovat dalšími věcmi. Vždy doporučuji budovat pyramidu produktů resp. celého podnikání. Základnou je magnet – věc zdarma, která má nejširší záběr, a další patra tvoří digitální produkty nebo služby. A úplně nahoře je to nejlepší, co můžete nabídnout.
Opět i tady ale záleží na tématu podnikání. V oborech jako je třeba účetnictví, kde se informace často mění, nemá smysl vytvářet půl roku velký kurz a pak zjistit, že jej musíte předělat, protože se změnil jeden zákon. Ale když máte menší produkty, jeden na daňové přiznání, další na identifikovanou osobu, tak místo na konzultaci, na kterou by se klient dostal třeba za dva měsíce, jej můžete nasměrovat na ten produkt. Nemusí na něj čekat, zaplatí za něj mnohdy i méně peněz a zároveň mu může zodpovědět všechny otázky. Podnikatelka má méně práce, ale peníze si vydělá a celé to do sebe hezky zapadá.
Takové velikášství neboli neschopnost naporcovat medvěda je možná nejčastější překážkou, která brání lidem začít s digitálními produkty, souhlasíš?
Mnohdy je to ani nenapadne. Přitom stačí vybrat to nejpodstatnější, co lidi nejvíce zajímá. Podnikatelky, se kterými spolupracuji, už z konzultací přesně vědí, co s lidmi dokola řeší, tak proč neudělat kurz nebo produkt jen na to? Když o informace někdo stojí, tak se nechce stát odborníkem, naší kopií, ale chce si osvojit nějakou část nebo pochopit určitou problematiku.
Co jsou další překážky, které podnikatelky odrazují od toho vytvořit digi produkt?
Velkou překážkou je váhání, jestli ano nebo ne. Mám řadu klientek, které přemýšlí o digitálním produktu tři roky. Ale to váhání zabere mnohonásobně víc času než to třeba jen vyzkoušet. A velkým strašákem je také technika – představy, že musíte zprovoznit členskou sekci na webu a propojit ji s e-mailingem a obchodním systémem. Přitom můžete začít formou nějakého mini kurzu v podobě e-mailové série.
Obecně je dobré otestovat si na něčem malém, že si to lidé koupí, o téma je zájem, vyhovuje forma, a až potom řešit pokročilejší nastavení. Nebo lze tyto technické věci delegovat na někoho jiného. A posledním velkým strašákem je časová náročnost. Ale v tom je vlastně dost ironie, když lidé nemají čas na něco, co jim v budoucnu ten čas ušetří…
Co bys tedy doporučila těm, kteří zatím nemají digitální produkt a chtějí začít? Jaký první krok mají udělat?
Doporučuju vzít si diář a vyhradit si čas výhradně na tvorbu digitálního produktu a ten čas dodržet. A pak vidím jako zásadní si dobře promyslet a naplánovat, co vlastně chcete, co má být výsledkem. Nejlepší je mít to promyšlené ještě před tím, než nastane ten vyhrazený čas. Nejlepší nápady totiž přicházejí, když na ně netlačíme – ve sprše, při hraní s dětmi, na procházce. Takže když nepracujete, můžete promýšlet digitální produkty – formu, název, co vše by tam mohlo být, a potom se pustit do tvoření. Napsat e-mail, prodejní stránku, to už je jedno, ale přesunout to váhání a přemýšlení do akce.

Foto: Lucie Dědková
Testujte prodejem
Co ještě doporučuješ ve fázi promýšlení digi produktu?
Důležité je ptát se lidí, udělat si anketu, průzkum – co ostatní v tom mém oboru zajímá, co pravidelně řeším na konzultacích apod. Když jsem tvořila online kurz Promysli, vytvoř a prodej svůj digitální produkt, tak jsem si při konzultacích zapisovala otázky nebo příklady, které by se do něj hodily.
A zároveň doporučuji si nápad rovnou otestovat prodejem. Protože když se zeptáte na sítích, jestli by se to lidem líbilo, všichni řeknou, že ano, nebo vás chtějí kamarádky podpořit, ale ve skutečnosti by si to nekoupili, protože to nepotřebují. Ale až když si ten produkt někdo koupí, tak jej skutečně chce. Proto je super začít prodávat ještě dřív, než začnete tvořit.
Jak to funguje prakticky?
Já sama u všech svých digitálních produktů nejprve promýšlím, pak udělám prodejní stránku, ptám se lidí, dávám první zmínky o produktu na sociální sítě, nabídnu předprodej a když se to prodává a líbí, tak pokračuju. Začnu tvořit a zároveň prodávám. Nejhorší totiž je, když něco měsíc, dva, tři tvoříte, a pak si to nikdo nekoupí.
Jakým způsobem dáváš vědět o digitálním produktu na úplném začátku?
Stejně jako o konzultacích nebo jiné službě. Mám vlastní skupinu, kde jsem produkt poprvé zmínila. Můžete to udělat i způsobem, že hledáte testery nějaké části, a tím dáte okolí najevo, že něco takového děláte. Vyberete 5 testerů, ale dalších 20 nebo 50 lidí se o tom dozvědělo. Doporučuji také být vidět, budovat si komunitu, sbírat reference, komunikovat s lidmi na sítích nebo psát e-maily. Můžete jen zmínit, že máte nápad a zjistit, co si o tom ostatní myslí. Získáte 5 odpovědí, ale 100 dalších si to přečte. Už samotný průzkum je fáze, kdy dáváte o vašem produktu vědět.
V čem spočívá tvoje osobní podpora pro podnikatelky, když chtějí vytvořit digitální produkt?
Většinou děláme brainstorming – já mám hromady nápadů už z toho, jak mi popisují své podnikání, jak pracují, nebo co jim brání v tom mít vlastní digi produkt. Navrhuju způsoby, co a jak by šlo realizovat. Konzultujeme samozřejmě i formu a technickou stránku.
Čím to je, že máš ten náhled? Jak sis uvědomila, že toto je základ tvého vlastního online podnikání?
Původně jsem lékárnice, byznys mi vždy šel a radila jsem často i ostatním. Když se mi narodilo první dítě, tak jsem si říkala, že mi nestačí být tam, kde je to dobré, ale že chci být tam, kde je to skvělé. A díky koučování a různým terapiím jsem si uvědomila, že za mnou lidé celý život chodí, abych jim dávala nápady, náhled na jejich situaci a našla snadné řešení. A zároveň oceňovali, že vidím peníze, tedy na čem by se dalo vydělat. Mám pocit, že to dělám odjakživa, jen jsem to teď vytáhla na světlo. Prostě vidím, jak by měl byznys frčet.
Co tě osobně nejvíc na online podnikání baví?
Baví mě, jak se lidé kolem mě posouvají. Třeba když s podnikatelkou, které neví, kudy se vydat a chce vydělat pro začátek 30 tisíc, vymyslíme během půl hodiny téma, webinář, a do dvou týdnů ona ty peníze vydělá – píše mi, že přišla první, desátá, dvacátá objednávka… To mě nabíjí tak, že pak mám chuť i svoje podnikání posouvat dál a překonávat další limity. Sama mám tah na branku, jsem takový drak, takže dokážu udělat šup a je to tam. A dělá mi velkou radost, když to vidím i u ostatních.
Služby Lucie Dědkové najdete na webu www.mentorkalucie.cz.